Skadar mig väldigt ofta
Hej! Jag undrar bara vad detta kan bero på och hur ja ska söka hjälp om jag behöver! Det är så att jag skadar mig väldigt ofta på olika sätt utan att någon vet, ja skär mig ibland, ja dricker, ja svimmar med flit förut och har kvävt mig själv och massa för jag gillar liksom att göra mig illa och förstöra min kropp men jag vill inte ta självmord men ändå gör jag saker man kan dö av. Har fått hjälp av soc för jag drack en gång men ingen vet om detta. Ja vill typ må dåligt men det finns ingen anledning.
Bella

BUP svarar:
Hej,
Så himla bra att du hörde av dig. Jag tycker det låter oroande att du hamnat i olika former av självskadebeteenden. Även om det känns som en lättnad att höra att du inte önskar ta ditt liv, så kan det ju finnas många risker med att självskada på de olika sätt som du verkar göra.
Jag tänker på att det lätt kan hända att svåra eller destruktiva känslor och tankar kanske påverkar en allt för mycket i stunden, och det finns alltid en risk att det kan gå mer illa än man tänkte sig.
Så inte minst av den orsaken så tycker jag att du tänker väldigt klokt som funderat på om du skulle behöva ta hjälp. Jag tycker att du ska göra det.
Du kan söka hjälp på flera olika sätt. Jag ska berätta lite mer om det här. Jag skickar också med information om självskadebeteenden som du kan läsa om du vill.
Du nämner att det känns svårt att veta varför det blir så här för dig, att du får dessa impulser att gör dig illa. Det är verkligen vanligt att det kan kännas så, att man tycker det är svårt att riktigt veta vad det är som påverkar en. Men då brukar en samtalskontakt kunna vara till stor hjälp kring det.
Ett sätt att ta en första kontakt är att ta en samtalskontakt via ungdomsmottagningen. Där får man träffa en behandlare som har vana att prata med ungdomar om många olika sorters problem. Som till exempel olika former av självskadebeteenden.
Via självskadechatten så kan du, om du vill, få stöttning via andra som gått igenom liknande erfarenheter. Till exempel om man känner sig ensam i sina svårigheter, om man skäms eller är orolig för hur man ska kunna våga prata om det, om man behöver få höra att det finns hopp om att det går att må bättre igen.
Andra sätt att ta hjälp kan vara att genom att börja prata med sin skolkurator eller någon annan vuxen i skolan som du kan lita på. Om man behöver det så kan skolkuratorn sedan hjälpa en vidare om man behöver det.
Så vänta inte med att ta en första kontakt och var rädd om dig!