Har blivit slagen nästan hela mitt liv
Vad ska jag göra blivit slagen nästan hela mitt liv av folk i min familj ärrad av saker i mitt förflutna är ensam min pappa är deprimerad samma sak med min mamma dom bor tillsammans men är typ inte det min pappa har varit otrogen flera gånger dom sover inte ens i samma rum jag e den i familjen som är typ utanför. Mina syskon har varandra min mamma har sina syskon/sig själv o min pappa e själv det gör såå fkn ont att jag vet it om ja kan hantera det längre det är sååååå mkt skit o dåliga saker jag vet inte hur ja ska hantera det ibland brukar ja skära mig spy upp min mat inte äta på 2 dgr elr dricka röka bara ta nått som får mig att må bättre va ska ja göra vill inte fortsätta såhär måste låtsas vara stark hela tiden jag kan verkligen inte fortsätta såhär.
Smärta tomhet

BUP svarar:
Hej
Jag blev tagen av ditt brev. Du frågar vad du ska göra. Det är först och främst den som slår dig som skulle behöva ändra sitt beteende och sluta slå.
Önskedrömmen vore om hela din familj skulle ta emot hjälp och arbeta för att våldet upphör så att hemmet kan bli en trygg plats för alla att vara på. Allt våld såväl fysiskt som psykiskt är förbjudet enligt svensk lag och naturligtvis helt oacceptabelt.
Det är inte okej att någon slår någon. Det finns ingenting som skulle motivera någon att ta till våld. Du ska inte heller ta på dig skulden över att du blir slagen. Om våldet är utbrett kan det vara svår att veta vem du kan söka tröst och trygghet hos. Om det även är så att det finns familjekonflikter och föräldrar som är deprimerade och mår psykiskt dåligt gör det läget ännu mer problematiskt.
Att du reagerar på det du varit med om och hur du har det hemma är lätt att förstå. Det finns en hemsida som heter koll på soc som jag skulle vilja att du kollar in om du har möjlighet. Det finns ett avsnitt som handlar om när det är jobbigt hemma.
Nu undrar ju jag om det finns någon utöver din familj som vet hur du har det hemma och vet vad du har varit med om? Du skulle behöva få stöd, tröst och någon som lyssnar och finns för dig då det känns tungt. Om du känner dig utanför i familjen är det viktigt att du hittar stöd av andra. Om det är skolkuratorn eller Bris som kan ge dig detta får du pröva och känna vad som känns bäst. Varför inte välja båda. Att chatta eller att träffa någon i ett samtal är ju en ganska stor skillnad. Det viktigaste är att du inte riktar ditt dåliga psykiska mående mot dig själv genom att självskada eller att spy upp det du äter.
Du skriver att du försöker vara stark. Att du skrev hit till oss är ett bevis på styrka och det var bra att du gjorde det. Jag höll på att glömma Maskrosbarn! Där finns möjligheten att träffa andra som delar liknande upplevelser som du beskriver. Det kan vara bra att ta del av andras berättelser. Hur de klarade av att gå vidare i livet fast det funnits så mycket som varit smärtsamt att vara med om. Jag hoppas att deras berättelser kan ge dig hopp om att livet kan bli bra utan våld och misär.
Tack för ditt brev. Ta chansen och kolla in länkarna och berätta för någon vuxen du har förtroende för hur du har det.