Har jag utvecklat en depression?
Hej, jag är en tolv årig tjej som de två senaste månaderna varit nedstämd. Jag har slutat gå till mina fotbollsträningar,jag har svårt att fokusera i skolan och känner mig alltid trött. Mina vänner vill alltid göra någonting men jag har tappat intresset i att vara med dem med,och det slutar med att jag ligger i min säng med stängd dörr o gråter. Jag vet inte ens varför. Jag är typ aggressiv mot mina föräldrar och min mamma har börjat behandla mig som skit. Mina föräldrar har börjat undra och vill att jag ska söka hjälp någonstans Min första fråga är: kan jag ha utvecklat en depression?
Och min andra är: Var skulle jag hitta hjälp för det?
Frustrerad

BUP svarar:
Hej!
Du ställer två konkreta frågor i ditt mejl. Det första är om du har utvecklat en depression och det andra är var du skulle hitta hjälp.
När det gäller din första fråga, då står det klart att du har hamnat en svacka i ditt liv just nu. En svacka som innebär att du är riktigt nedstämd, drar dig undan, stänger dörren om dig, men vet inte varför du gör så. Att du samtidigt är irriterad och även aggressiv mot dina förändrar är inte konstigt. Nedstämdhet, irritation och en viss grad av ilska och vrede brukar faktiskt gå hand i hand med varandra.
Jag tycker att det är mindre viktigt om denna svacka kallas för depression eller nedstämdhet, oro, vilsenhet av någon anledning eller några anledningar. Problemet finns där oavsett vad det heter och det måste du få hjälp med att lösa.
Det låter bra att dina föräldrar ser att någonting inte är i sin ordning med dig. Det betyder att de ser dig och att de bryr sig. Ja, de har rätt i att söka hjälp. Jag är mindre säker på att de har rätt i att du ska söka hjälp. Jag tror mera på att ni, det vill säga du och dina föräldrar tillsammans ska ska hjälp så att även dina föräldrar får chansen att bättre förstå dig, vad dina problem hänger ihop med och hur de ska kunna stötta och hjälpa dig.
Det är en variant och om ni är överens om att söka hjälp tillsammans kan dina föräldrar ringa till vårdcentralen och fråga om de har öppnat mottagning för psykiska problem vilket många vårdcentraler har gjort. Ett annat alternativ är att de ringer till BUP (adresser finns på vår hemsida) och söker hjälp där.
Om du inte vill att dina föräldrar ska vara med tycker jag att du i första hand vänder dig till skolkurator och försöker få förstå vad det är som inte stämmer och vad du skulle kunna göra för att komma ut ur svackan. Vad det är som inte stämmer hemma eller i skolan eller med kompisarna och så vidare. Även på nätet kan du chatta och diskutera dina frågor och få råd till exempel på tjejzonen.se eller foreningentilia.se.
Vänta inte med att söka hjälp. Ju snabbare du lämnar denna svacka bakom dig desto bättre. Välj någon v de vägar jag föreslagit.