Kan inte sluta hata min kropp och min personlighet
Hej!
Jag är 12 och snart 13. När jag var ca 9 eller 10 år började jag må väldigt dåligt psykiskt. Jag ville inte vara i min kropp och det har gjort att jag har sagt elaka saker till mig själv (som t.ex att jag är ful, korkad och tjock), jag har vilat ta livet av mig men inte vågat. Jag vet att det är fel men jag kan inte sluta hata min kropp och min personlighet. Min mamma fick veta om detta när jag var ca 11 år. Hon sa att hon förstår, men det hjälpte inte. Jag har gått till kuratorn i skolan och det har hjälpt lite men inte mycket. Jag vet inte vad andra tycker om mig och de har gjort att jag tror alla hatar mig. Jag vill inte gå till skolan och ha alla dom här tankarna i huvudet. Snälla hjälp mig!
S

BUP svarar:
Hej!
Du avslutar ditt brev med att du skulle vilja slippa alla negativa tankar som handlar om att hata sin kropp och sin personlighet. Det är klart att det skulle vara så mycket lättare om du hade en mer positiv syn på vem du är. Om man i perioder känt sig ledsen och nedstämd är det lätt att detta påverkar hur man tänker. Det är inte ovanligt att man börjar tänka mer negativt, hitta fel och vara mer självkritisk. Det kanske var så allt började för dig?
Jag vill att du ska känna hopp för det går att ändra sitt sätt att tänka. Du har ju koll på hur du brukar tänka. Att du inte gillar din personlighet och din kropp. Det är en bra början. Från att beskriva sig själv som ful, korkad och tjock kan du komma fram till att du duger som du är. Sätt upp den målbilden för dig själv.
Du skriver att du träffat din kurator och att samtalet hjälpte lite grann. Nu vet inte jag hur många gånger ni träffats. Min erfarenhet är att det behövs en hel del samtal för att försiktigt börja ändra sitt sätt att tänka. Att börja acceptera sitt utseende och vem man är. Börja med att varje dag hitta en sak du gjort bra. På det sättet börjar du tänka eller leta efter bra sidor hos dig.
Tillsammans med dina klasskamrater och lärare skulle det vara spännande om ni skulle börja prata om vad som är viktigt i livet. Är det att vara en bra kompis, att ställa upp för varandra eller handlar det mycket om utseende och yta? Det är naturligtvis så att vi varje dag, oavsett om vi vill det eller inte, blir matade med reklam där utseendet spelar stor roll. Tonårstjejer är en viktig målgrupp så mycket reklam riktas mot just er. Det är inte konstigt att man påverkas av det.
Avslutningsvis vet jag inte hur det är i din skola. Om ni ger varandra negativa kommentarer runt utseende eller om ni är sjyssta mot varandra? Om det förekommer mobbing och många är elaka mot varandra skulle din mentor och kurator behöva veta detta så ni tillsammans arbetar för en bättre arbetsmiljö och bättre attityd mot varandra. Det skulle hjälpa dig att förändra din syn på dig själv om ni alla skulle berömma och peppa varandra mer.
Tack för ditt brev och lycka till!