Har en vän som försökte ta livet av sig
Hej bup!
Jag har en vän som jag har precis fått reda på har försökt ta livet av sig genom hägning och misslyckades ändas genom att repet gick sönder så hon fick ett enormt blåmärke. Det var när vi andra kompisar frågade om blåmärket som det kom fram att hon hade försökt att göra det.
Vi har frågat om hon kan prata med någon av oss eller något vuxen ( skolkuratorn) men hon vill absolut inte.
Hur kan jag göra för att hjälpa henne på bästa sätt? Jag vill berätta för någon annan vuxen så hon kan få hjälp men är rädd att hon kommer bli väldigt ledsen/besviken och att jag därför skulle göra det värre.
Orolig vän

BUP svarar:
Hej!
Vilka fina kompisar ni är som såg att er vän hade skadat sig och att ni vågade fråga mer om vad som hänt.
Sedan kan jag tänka mig att ni måste ha blivit omskakade av att få höra om något så allvarligt som att hon försökte ta sitt liv.
Jag tycker ni tänkte så klokt som försökte prata med er vän om att berätta för en vuxen även om din vän inte ville det.
Det är ganska vanlig att den som mår dåligt säger just att den inte vill att man som kompis ska berätta för någon eller för en vuxen. Det är ändå det som är det bästa och det enda man kan göra som kompis.
Man kan säga att de vanliga reglerna om att hålla en hemlighet, de gäller inte om någon mår så dåligt att de försöker ta sitt liv. Då får man alltid gå till en vuxen och berätta.
Många gånger så kan det kännas lite lättare om man kan gå tillsammans med några andra kompisar till skolkuratorn, eller till någon annan vuxen i skolan. Då kan ni som kompisar också stötta varandra i att våga berätta.
Jag tycker också att det vore bra om du hade kunnat prata med någon av dina föräldrar om det som hände, eller med skolkuratorn. Jag tänker att du också kanske behöver få prata lite om hur det här har känts för dig, om du kanske känt dig orolig eller så.
Ta hand om dig, och prata med en vuxen!