Sexuella tankar om en förälder
Hej! Jag har haft väldigt mycket ångest de senaste veckorna på grund av en tanke med sexuell innebörd om en av mina föräldrar. Jag vet inte vad jag ska ta mig till, det går ut över resten av mitt liv. Får knappt någon sömn på grund av all ångest och kan inte göra något produktivt med min tid. Skulle verkligen uppskatta om man kunde få någon klarhet i varför detta händer.
HB

BUP svarar:
Hej!
Det är helt rätt av dig att söka hjälp för all ångest och sömnproblem du får av dina sexuellt laddade tankar som en av dina föräldrar väcker hos dig.  Jag vill dock direkt påpeka några viktiga faktorer i frågan.
Först och främst vet jag inte vad som utspelar sig i din familj, hur din relation till den föräldern som väcker dina sexuella fantasier förhåller sig till dig, när dina fantasier väcktes och om det har hänt något speciellt som du skulle kunna knyta till problemet. Sådana frågor måste självklart klargöras i samtal som jag kommer att föreslå.
Sedan vill jag också säga att vår sexualitet är en invecklat historia, vad som väcker åtrå hos en invid kan variera nästan oändligt. Ingenting är skamligt med det. Dessutom är tankar, fantasier och känslor fria så länge de inte går över i handlingar eller beteende som är förbjudna och/eller kan skada någon. Men även tankar  och fantasier kan väcka ångest, så som det är i ditt fall. Sexuella relationer mellan barn och föräldrar är ju tabu sedan mannaminne. Självklart skrämmer de dig och att denna oro stör din sömn och påverkar en rad av dina andra aktiviteter.
Men det är omöjligt att svara på din fråga varför du har fått dessa tankar utan att undersöka de frågor jag påpekade här ovan och en rad andra omständigheter i ditt liv. Därför föreslår jag att du snarast bokar tid på ungdomsmottagningen för samtal om ditt problem. Tänk på att det inte finns pinsamma frågor för behandlarna som är vana att möta allt som kan finnas i en ung människas liv.
Det är mitt viktigaste förslag till dig. Men du kan också ringa och fråga om man på vårdcentralen du tillhör har öppnat kurators- eller psykologmottagning för psykiska problem. Många vårdcentraler har redan gjort det och i så fall kan du söka hjälp även där.
Preventell kan ge råd och stöd via deras hjälplinje.