Mina föräldrar förstår inte hur jag mår
Hej. Jag har lidit av självskadebeteende i snart ett år nu. Jag har börjat skära mig djupare och jag kan inte sluta. Jag har varit i kontakt med Bris förut men inte riktigt känt att det har hjälpt. Jag vill då gärna prata med någon på BUP.
Problemet är det att mina föräldrar inte förstår hur jag mår. Dom tror att jag gör det för uppmärksamhet. Jag kan därför inte fråga dom om hjälp att skjutsa mig till en mottagning då dom kommer säga nej. Som dom gjorde när jag fråga om att prata med en skolkurator.
Jag mår riktigt dåligt och undrar om ni har något tips på hur jag ska kunna få hjälp på bästa sätt.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du försöker hitta något sätt att få hjälp på. Det bästa vore om dina föräldrar kunde förstå så att de kunde hjälpa dig till BUP, som du vill. Hur ska du göra? Jag bifogar några länkar. Kanske kan du be dina föräldrar att läsa dem så att de bättre förstår varför du självskadar dig.
Om det inte fungerar så tror jag att du behöver någon annan vuxen som kan prata med dina föräldrar och som kan berätta för dem att du har riktiga problem och du behöver hjälp. Kanske kan du berätta för din skolkurator och be hen hjälpa dig så dina föräldrar tar dina problem på allvar. Eller kanske finns det någon annan i skolan du känner förtroende för till exempel skolsyster eller din mentor.
Om det är så att dina föräldrar hindrar dig från att få hjälp när du mår dåligt tycker jag ändå att du ska berätta om det för någon vuxen till exempel din skolkurator för att få hjälp med hur du då ska göra. Föräldrar har faktiskt ett föräldraansvar att på bästa sätt hjälpa sina barn om de är sjuka eller mår dåligt.
Lycka till!