Vill jag ha en depression?
Hej
Jag är 12 år. Jag vet inte mycket om depression direkt men den senaste veckan har jag isolerat mig i mitt rum och tagit min dator och sökt runt om depression och samtidigt lyssnat på depression audios.  Nästan alla tecken stämmer på depression och alla tester jag har gjort stämmer på depression (på internet). Jag har känt mig deprimerad i några månader. Jag pratar med skolkuratorn. Vissa symtom på depression gör jag så att jag har dem, typ. Men dem flesta har jag inte gjort, även om jag har dem. Jag känner mig sjuk och att jag vet att jag gör så jag har depression får mig bara att må ännu mer sjuk. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vågar inte berätta för någon att jag gör så jag har depression. Jag har berättat för min kusin lite om hur jag mår (hon är 17). Jag vill typ ha depression? Jag önska att jag kunde hata depression men jag älskar det på något sätt. Jag vill ha hjälp men jag vet inte hur jag ska våga. Jag känner mig inte värdig att få hjälp. Eller att någon ska läsa detta. Jag orkar inte längre. Jag pluggar och kämpar i skolan. Men det känns som att det finns en gräns. Att när man når gränsen så är det slut. Man landar på marken. Längst, längst ner. Man puttas ner. På marken kan ingen sträcka ut en hand. Jag tror jag har nått gränsen för en månad sen. Nu, nu är jag på botten. Jag vill dö. Men samtidigt så vill jag leva. Det finns så mycket jag vill göra innan jag dör. Men det känns som att jag ALDRIG kan komma i toppen igen. Eller resa mig upp efter att ha hamnat i botten. Det känns som att jag aldrig kan bli bra igen med tanke på att jag vill detta. Kan jag vara sjuk? Jag har inte hittat någon som känner som jag. Jag är inte speciell. Men jag orkar inte längre. Vad ska jag göra? Jag vet inte. Är döden en utväg kanske? Kanske ska jag testa? Men jag vågar inte. Jag vill det nästan. Jag är fast. Fast i gyttja, och jag sjunker. Min fråga är "Varför kan man känna att man vill depression och att man gillar det?
Tack för att du/ni läser

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Varför just du tycker att du gillar depression och vill vara deprimerad är svårt för mig att svara på, men jag förstår att du kan undra över det. Jag tycker att det är bra och viktigt att du ställer dig de frågorna. Sådana frågor om varför man känner och tänker som man gör brukar kunna vara för svåra för att tänka ut och svara på själv. Man behöver oftast hjälp med det.
Man behöver få prata om det med en annan människa. Det är bra att du pratar med skolkuratorn men jag undrar om du också försökt berätta för dina föräldrar om hur du tänker och känner dig? Om du gör det kan du och dina föräldrar kontakta BUP där du kan ställa dina frågor till personer som är vana vid att få sådana frågor från unga människor. Men för att kontakta BUP så behöver dina föräldrar vara med.
Det brukar också vara så att föräldrar är intresserade av att veta hur barnen mår och vad de tänker på även om man som barn kanske inte tror det. Om det känns svårt för dig att ta upp detta med dina föräldrar kanske du kan få hjälp med det av din skolkurator som du ju har kontakt med. Du kan kanske börja med att prata med hen om detta. Nu har du skrivit dina frågor till oss.
Försök att tänka på det som det första steget mot att må bättre och att du nu skall försöka ta nästa steg som kan vara att prata med dina föräldrar.
Lycka till!