Tillbaka på ruta ett
Hej! Jag är en tjej på 14 år. Jag har mått dåligt i 5år. Har försökt ta mitt liv en gång. Började må bra efter hjälp i 6an men nu är jag på ruta 1 och det ända jag vill är att dö. Jag orkar inte mer. Pratar med kuratorn men allt hon säger är att hon ska försöka prata med mina föräldrar om BUP så att jag får rätt vård. Men de lyssnar inte, bryr sig inte. Vet inte om jag kommer finnas en vecka till. Behöver hjälp och det är NU. Hjälp mig snälla.
En hjälplös tjej

BUP svarar:
Hej!
Ibland kan livet kännas så här tungt och som om att ingenting går att ändra på.
Men du har fått bra hjälp förut och du kan få det igen.
Det är bra att du vänt dig till kuratorn och att hon ska tala med dina föräldrar. Men du tror inte att dina föräldrar kommer att lyssna för att de inte bryr sig tillräckligt mycket.
Så kan det kännas. Men är det verkligen så? Behöver dina föräldrar bättre förstå hur du mår och hur de kan göra för att stödja dig så kan de få hjälp med det i samtalet med skolkurator. Om föräldrar, jag vet inte alls om det gäller dina, kan ha så svårt att se sitt barns svårigheter att de inte heller söker hjälp kan man göra en orosanmälan till socialtjänsten.
Men kanske kan du själv också känna dig osäker inför att gå till BUP nu när du är van vid att träffa skolkurator. Det är ju inte alls konstigt att känna sig tveksam inför att träffa nya människor och igen berätta om sig själv och om vad man känner.
Fastän det inte känns så just nu går det att ändra på det som är svårt. Låt skolkurator försöka tala med dina föräldrar. Eftersom du säger att de inte lyssnar antar jag att det varit svårt för dig att själv tala med dem. Men kanske du kan försöka igen?  Det är du som allra bäst vet hur du mår. Det är viktigt att lyssna på dig.
Om tankarna på att inte vilja leva blir starka kan du ringa, chatta eller maila till Mind/självmordslinjen eller ringa till BRIS. Och förstås tala med skolkurator och dina föräldrar.