Problem med självmordstankar, koncentration och vikt
Hej! Jag är en 12åring som har problem med självmordstankar, koncentration och vikt. Jag tycker jag väger  mycket men vet inte hur jag ska gå ner. Jag mår väldigt dålig och har ofta ångest och är ofta deprimerad. Jag har också tankar på att jag kan ha adhd dels för att min pappa har det och jag har allt som stämmer in på det jag vet inte vad jag ska göra för jag vill kolla upp det men jag kan inte prata med mamma om det för att hon inte kommer gå med på det, snälla jag vill ha hjälp med detta. Jag har också ett självskadebeteende så jag skär mig på armarna ganska mycket jag hoppas att ni ska kanske kunna hjälpa mig för är i behov av det.
HJÄLP!

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tycker du ska gå till någon vuxen och berätta om alla de problem du har för det låter alldeles för mycket att klara av ensam. Det kanske inte känns så lätt att göra - men jag tycker att du ska berätta för dina föräldrar det du skriver till oss om. Om det känns svårt att säga kanske du kan visa upp det brev du skrivit?
Föräldrar blir alltid oroliga när deras barn berättar att de mår så dåligt att de inte längre vill leva. Du kanske inte vill inte göra dina föräldrar oroliga? Eller du kanske tror de blir besvikna på dig över att du inte mår så bra?
Det kan finnas många anledningar till att det är svårt att berätta för sina föräldrar. Det kan vara svårt att berätta och förklara så att föräldrar förstår. Men när du mår så dåligt som du gör då måste du framförallt tänka på sig själv och ska skaffa den hjälp som du så väl behöver. Och det är bra om dina föräldrarna blir oroliga för dig. Det ska de vara!
Du skriver att du har problem med koncentration och tänker att du kan ha ADHD som du känner till eftersom din pappa har det. Du skriver att du kan inte prata med din mamma om det för hon skulle inte gå med på att ni undersöker det som du vill.  Kanske kan du prata med din pappa? Han kanske har erfarenhet hur det påverkar skolarbetet och kan känna igen en del saker du kan berätta om? Kanske han kan tala med din mamma så att du kan få deras stöd och hjälp?
Så bäst är om du kan berätta för dina föräldrar och de kan hjälpa dig få hjälp för alla de problem du beskriver. Det kan du få på en vårdcentral eller BUP. Om du inte kan berätta eller få hjälp av dina föräldrar tycker jag att du ska berätta för någon i skolan - skolkurator, skolsyster eller din mentor som kan hjälpa dig genom att prata med dina föräldrar.