Har ett stort problem med maten
Hej,
Jag är en tjej på snart 17 år som har ett stort problem med maten. Ända sen jag var 14 så har jag haft tankar om att gå ner i vikt och att sluta äta för att uppnå det, efter en period så kom mina föräldrar på mig. Vi fick då gå och prata hos skolsyster med lite uppföljningar, men ljög för det mesta och sa att jag åt bra, även fast jag inte gjorde det. Efter det så har detta gått i perioder, och för det mesta så har jag mått bättre under somrarna. För ca 1 år sedan så började jag istället spy upp den mat jag äter. Det har aldrig gått så långt att jag förlorat kontrollen över det, men har spytt varje gång jag känner mig lite ”för mätt” eller ätit onyttigt, vilket blir ca 2 gånger om dagen. Nu har jag även börjat träna mer, från början helt utan tankar på att jag skulle gå ner i vikt, snarare för att jag tyckte att det var en skön känsla och att jag mådde bättre av att träna mer. Dock så har jag börjat bli stressad när jag inte har tid att träna och tänker ofta att jag måste kompensera med att äta mindre mat.
Jag kan verkligen inte säga detta till föräldrar eller annan vuxen i min närhet, utan det känns som att det enda jag gör är att vänta på att jag ska fylla 18, så jag kan få gå till någon och prata om mina problem utan att de behöver kontakta föräldrarna.
Finns det möjligheter att gå och prata hos någon om detta utan att de kontaktar mina föräldrar?
L

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du vill prata med någon om dina matproblem. Det bästa vore om du kunde berätta för dina föräldrar för då kunde ni söka hjälp på en vårdcentral eller BUP. Nu går inte det eftersom du är minderårig och du inte vill säga något till dina föräldrar.
Jag tycker du ska ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor och du kan alltid chatta på Ätstörningszonen. Så det finns möjligheter få hjälp innan du är 18 år och de tycker jag du ska ta. För det är svårt att förändra detta själv vilket du vet och jag tror det vore bra om du gjorde en hälsoundersökning för att spy som du gör har sina hälsorisker.
Tänk om du kunde fortsätta träna för att må bra och inte behöva tänka på mat hela tiden!
Det skulle jag önska dig. Lycka till!