Har grova självmordstankar
Hej.
Jag fick åka in akut till bup för jag hade grova självmordstankar osv. Jag fick prata med en läkare och en pyskolog. Men iaf sen blev jag vidare skickat till bupakuten för jag skulle ta mitt liv den kvällen. Nu har jag en tid hos bup på onsdag men jag har redan planerat att jag ska försöka igen på måndag. Och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Om nån vuxen får reda på det kmr dom nog vilja att jag ska åka till bupakuten igen. Men det vill verkligen inte jag! Det känndes som ett fängelse och vill aldrig mer ditt! Så min fråga är: vad ska jag göra? Och det är inget allternativ att prata med nån för jag vet hur det kmr sluta. Och allt e så fkn jobbigt och jag vill ba ta mitt liv, och slippa allt det jobbiga! Och jag vet att ingen kan hjälpa mig! Jag har redan försökt inan men det går inte! Förlåt för ett rörigt brev..
Jag kmr ta mitt liv.

BUP svarar:
Hej!
Du behöver inte be om ursäkt för ett rörigt brev. Ett rörigt brev är inte ett dugg viktigt när det handlar om frågor om liv och död. Du skriver att du vill slippa allt det jobbiga. Du skriver att det inte är ett alternativ att samtala med någon för du vet ändå hur det kommer att sluta.
Om jag har förstått saken rätt så känner du just nu inget hopp om att saker kan ändra sig, men jag vill ändå försöka ge dig en strimma hopp. En sak som är bra är att du skrev till oss och frågar om råd hur du ska göra. Ta och sök hjälp eller rättare sagt ta emot den hjälpen som du erbjudits. Du har ju fått en samtalstid på BUP. Ta chansen- det är du värd.
Du skriver att du inte vill samtala men det är ändå det rådet jag till ge till dig. Du skulle behöva få möjligheten att berätta om allt du tycker är jobbigt i ditt liv. Det som du skulle vilja slippa. Det som smärtar och gör dig så olycklig.
Det jag skulle vilja be dig om är att samla ihop så mycket tålamod och kraft du bara kan hitta, för det kommer du att behöva. Min erfarenhet är att det brukar ta tid att må bättre igen.
Det kanske behövs en serie samtal för att märka av ett försiktigt förbättrat psykiskt mående. Att veta att du är på rätt väg kan vara svårt, men om det går några timmar eller förhoppningsvis dagar mellan tankarna om att inte vilja leva visar att du är mer hoppfull vad livet kan ge.
När barn och ungdomar bär på självmordstankar och vården och vuxenvärlden får veta detta måste vi reagera och agera. Det är ett sätt att visa att du är viktig. Att du och alla andra systrar och bröder som känner likadant är viktiga.
Ibland görs bedömningar att en inläggning på BUP- akuten är det bästa i det läget. Om du behöver åka dit flera gånger vet jag inte, men målsättningen är att du inte ska behöva göra det, eller hur?
Jag hoppas att du tar chansen och tar emot hjälp och att samtalen gör att dina tankar om att inte vilja leva ska minska. Jag hoppas också att din familj och vänner finns där för dig då du känner att det är tungt att vara du.
Ta vara på dig.