Vill hinna ha roligt innan jag blir vuxen
Hej! Jag är 16 år gammal och lider ibland av dödsångest. Ganska ofta i samband med dödsångesten har jag också ångest över att bli vuxen. Jag klarar verkligen inte av tanken att jag inom två år ska ta studenten och sedan flytta hemifrån och växa upp och bli vuxen. Ju äldre jag blir ju värre blir det, känns det som. Det ger mig också så mycket ångest att jag inte gör någonting speciellt just nu när jag är ung. Jag blir aldrig bjuden på fest, träffar nya kompisar, har sex eller gör roliga saker. Jag är bara hemma nästan hela tiden. Jag hatar det. Jag vill också gå på fest och hitta på roliga saker nu när jag är ung, för när jag är vuxen kommer jag inte kunna göra det på samma sätt. Det känns som att jag slösar bort hela min ungdom på att sitta hemma, men jag har ändå inget annat att göra för jag blir aldrig bjuden på fest eller liknande. Jag får verkligen grov ångest av detta för det känns verkligen som att hela min ungdom är förstörd. Jag hatar verkligen mitt liv när det är så här. Jag vill verkligen ha kul men vet inte hur. Jag mår verkligen inte bra av detta och vet verkligen inte hur jag ska må bättre.
O

BUP svarar:
Hej
Din önskan att bli bjuden på fest, träffa nya vänner, ha sex och göra roliga saker är en fin beskrivning av vad som ska ingå i livet när det är som bäst. Nu undrar ju jag vad som gjort att du tappat bort dina vänner och vad som gör att du tillbringar den mesta tiden på ditt rum. Att du är ledsen över detta förstår jag och att du inte gillar att vara passiv och längtar ut råder det inga tvivel om.
När längtan och saknaden efter gemenskap med jämnåriga är stark är det lätt att påverkas av detta och känna sig ensam och olycklig. Du blir ju smärtsamt påmind om detta hela tiden. Tyvärr är det även så att självförtroendet kan få sig en törn då man känner att ingen vill vara med en. Man kanske blir mer kritisk och börjar hitta fel på sig själv fast det inte finnas några.
Att vara ensam när man inte vill är ett stort problem som ska tas på allvar. Det är viktigt att inte bli ännu mer isolerad. Att fortsätta gå till skolan och vara tillsammans med sin familj fast man längtar efter att träffa jämnåriga.
Jag funderar på hur du ska kunna bryta din ensamhet om vi väljer att kalla den så. Det är naturligtvis stor skillnad på att chatta än att träffa någon på riktigt. Men någonstans måste man ju börja - eller hur?
Så jag vill tipsa om en verksamhet som heter tjejzonen. De har en chatt och det finns även volontärer som man kan träffa på riktigt. Gå in på deras hemsida och läs om deras fina verksamhet.
En annan möjlighet är att du tar kontakt med ungdomsmottagningen. Jag tänker att det är bra att samtala med någon om hur du har det och hur du ska återfå glädjen till livet. Och tips på hur du kan lära känna nya vänner.
Du oroar dig för att bli vuxen. Även det är ett viktigt tema. Du känner en stress att hinna vara tonåring innan alla måsten som ingår i vuxenlivet kommer att ramla över dig. Känner du någon som precis fyllt 18 år och blivit myndig? Mitt råd är att prata med den personen. Ta reda på vad du behöver göra då du fyller 18 år.
Ska jag ställa mig i bostadskö? Behöver jag besöka eller ta kontakt med banken för att föra över mitt studiemedel till mitt eget person-konto? Vad behöver jag göra?
Ett sätt att sänka stressen är att samla in information, göra upp en lista på saker som behöver fixas och kanske viktigast av allt:
prata med dina föräldrar eller någon annan vuxen om din ensamhet och tankar om att bli vuxen.