Min bror misshandlar mig så jag mår sämre och sämre
Hej jag är 17 år gammal, och lever med deprisson, ångest och socialfobi. Min bror har fysiskt och psyskits misshandla mig så länge jag kan komma ihåg, när jag var runt 11 så slog han mig så jag bröt nyckelbenet tex. Varje dag så kallar han mig tjock ful värdelös, att ingen någonsin kommer kunna älska mig osv. När jag var t 13 så tryckte han ner mig så mycket så jag började skada mig själv har nu haft ett självskadebeteende i 4 år för att kunna överleva all ångest och självhat. för 2 år sen så kom det en dag jag fick nog och jag skulle ta mitt liv, då äntligen fatta mamma alvaret och min bror fick flytta till egen lägenhet och jag trodde det skulle bli bra nu, men nej allting fortsatt fast han inte bodde hemma. Han tryckte ner mig så grovt så många gånger så jag bara gråter okontrollerat i timmar, oftast när jag gråter tycker min bror att det är ännu mer kul helt sjukt. Tillslut tog vi in soc men inget hände så sluta där, går hos bup redan. Nu till frågan jag orkar snart inte leva mer och är helt förstörd, vet inte vad jag ska göra för kan inte direkt bryta kontakten med min bror för kommer alltid träffa han ändå, har redan pratat med både mamma och pappa men dom gör inget, kommer aldrig må bra så länge min bror är i mitt liv för han kommer aldrig sluta har försökt prata med han så många gånger. mina psykiska problem blir bara värre och värre mår bara sämre och sämre har börjat spytt av ångest spyr väldigt ofta, kommer bara djupare och djupare in i depressionen (har citalopram, men funkar inte) kommer aldrig bli friskt eftersom allt bara fortsätter. Så i mitt sista hopp så skriver jag här och hoppas ni har några tips. Annars ger jag upp på riktigt nu orkar inge mer.
ps. Min bror är 19 snart 20.
Hjälpmig

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hörde av dig till oss! Så här ska du inte behöva ha det.
Du befinner dig i en utsatt situation i din egen familj. Inte konstigt att du har ständig ångest när du inte kan känna dig fysiskt och psykologiskt trygg på det ställe som behöver vara din trygga punkt i livet, nämligen i ditt eget hem.
Du är inte ensam om att bli utsatt av ett syskon - och det är fel att det är så! Det är inte något man ska tvingas stå ut med.
Jag tror du har helt rätt när du säger att du inte kommer kunna må bra så länge din bror fortsätter trakassera dig så här. Det finns nog ingen som kan må bra hemma så länge som man blir utsatt på det här sättet.
Du behöver få skydd från din brors trakasserier. Det är ju föräldrarnas ansvar att se till att det här inte sker.
Men när det blir så här komplicerade problem i en familj är det vanligt att föräldrarna inte klarar av det och behöver hjälp i sitt föräldraansvar.
Då är socialtjänsten skyldig att hjälpa till.
Att ni hade kontakt med socialtjänsten och att inget hände kan ju lätt kännas hopplöst. Men det är inte ovanligt att man kan behöva larma till socialtjänsten fler än en gång.
Man kan tycka att det inte ska behöva vara så, men det betyder inte att du och din familj inte kan få hjälp att sätta stopp för det här nästa gång.
Det är helt nödvändigt att socialtjänsten kopplas in igen.
Om du har en oro för hur din familj skulle reagera på att du kontaktar socialtjänsten så behöver du berätta det för den du pratar med där.
Om du känner dig osäker på hur du kan prata med socialtjänsten, så kan du även få hjälp med det. Du skriver att du har en kontakt med BUP.
Då kan du be att få prata enskilt med din kontakt på BUP och berätta hur de här trakasserierna fortsätter hemma i din familj. Då kan din kontakt på BUP hjälpa dig att prata med socialtjänsten och att larma på nytt.
Likaså hjälper skolkuratorer till att kontakta socialtjänsten när det blir problem hemma. Så fortsätt att berätta för vuxna som finns omkring dig-helst de du har förtroende för. Då måste de hjälpa dig.
Ge inte upp!