Försökt sluta skära mig men det går inte
Vet verkligen inte hur jag ska göra å mår skit har gjort de jätte länge nu o å pallar inte mer jag har försökt sluta skära mig själv men de går inte

BUP svarar:
Hej!
Du gjorde helt rätt som hörde av dig till oss.
Jag tycker det är starkt gjort av dig att du har försökt sluta självskada. Men det är också jättevanligt att man tycker det blir för svårt att komma ur på egen hand. Många unga söker därför hjälp för det.
När man hamnar i att självskada så är det också vanligt att man till exempel kan ha det jobbigt med ångest eller kämpar med andra svårigheter hemma eller i skolan.
Då brukar man även behöva få hjälp med den delen.
Ibland kan det kännas väldigt svårt att kunna berätta för sina föräldrar eller någon annan i ens närhet, att man mår dåligt och skär sig. Är det så för dig?
Eller känner du att det kanske skulle kunna gå att berätta för någon av dina föräldrar, om du kan samla mod till dig?
Om det inte känns möjligt just nu, så finns det flera andra vägar för dig att kunna få hjälp ändå.
En väg kan då vara att du börjar prata med din skolkurator eller skolsköterska. De kan ofta ge stödsamtal eller hjälpa en vidare med det man behöver.
Det går även att ta hjälp över nätet. Att kunna prata eller chatta anonymt med någon kan ibland vara ett första steg.
Via Shedo kan man få råd och stöd kring självskadebeteende via chatt. Det kan ge en kraft att våga berätta om sina svårigheter och ta fortsatt hjälp.
När man har fyllt 13år så kan man även på egen hand gå till en ungdomsmottagning, om man vill. Där kan man få en samtalstid hos de kuratorer och behandlare som arbetar med att ge samtalsbehandling till ungdomar. De är vana att möta ungdomar som kan må dåligt på olika sätt och som kan självskada.
Hoppas att något av de här förslagen kan vara dig till hjälp.
Du är värd att må bra och att få det stöd du behöver - så vänta inte lägre med att ta hjälp!