Hetsäter, spyr och skar mig
Hej, jag är en tjej på 15 år, jag har haft problem med både ätstörningar, självskadebeteende och ångest i ca 4 år nu. Jag vill bara må bättre men som allt är just nu kan jag värkligen inte se att jag ska kunna må bra. Mitt självskadebeteende började för 3 år sen och jag skar mej i något halvår( var i te djupt alls) men sen såg min mamma det o efter det våga jag inte skära mej igen för ville inte göra henne besviken. Jag skar mej lite då och till efter det men på ställen hon inte skulle se. När jag sommaren 2018 varit fri från det i ett år så började jag må dåligt igen och började skära mej igen, min mamma såg då sår på min axel för tröjan åkte upp och hon blev lixom arg på mej och hotade med ATG om jag i te sluta skulle ja typ inte få åka med utomlands o så. Men nu så mår jag bara sämre o sämre och skar mej bara djupare o djupar. Men nu är jag rädd för att hon ska se mina ärr o bli arg, o jag vågar inte säga till henne hur jag mår heller för vill k te göra mina föredrar besvikna då dom i te har någon aning om hur jag mår.
Har oxå börjat på problem med ätstörningar igen, har aldrig blivit diagnostiserad eller så men ger ju symtomet av det, jag ä då överviktig o när jag försöker gå ner i vint så slutar jag bara äta men tillslut faller jag tillbaks och hetsäter, jag får då alltid jättemycket ångest och mår bara sämre, detta har pågått sen jag gick i 5:an. Men det är inte förens nu på senare tid har börjat göra men av med maten genom att spy upp den.
Jag vill värklige må bättre och få hjälp men vill/vågar lixom inte säga till mina föräldrar om dom blir arga på mej igen, så hur ska jag göra. Behöver verkligen hjälp!
tacksam för svar
E

BUP svarar:
Hej E!
Du har onekligen en hel del problem men du har också den viktigaste förutsättningen för att bli av med problemen. Det är att du verkligen vill få hjälp och verkligen vill må bra. Finns det en sådan stark motivation hittar man också vägar till lösningar.
Det framgår av dina rader att du har föräldrar som bryr sig men de gör det inte på bästa sättet. Du mår inte bra, du skadar dig, du har svårt med att hitta en balans i vad och hur mycket du äter. Då är bestraffning definitivt inte ett ett bra sätt att hjälpa sitt barn.
Tyvärr är inte dina föräldrar de enda föräldrar som har svårt att förstå sina barns problem. Men det är kanske också så att du inte berättar ärligt för dem hur du mår för att inte göra dem besvikna men så har de inte heller möjlighet att förstå och hjälpa dig på rätt sätt.
Både en ätstörning och självskadebeteende är sådana problem som ofta förkommer samtidigt och som man sällan kan ta itu med helt på egen hand. Jag ser lite olika vägar för dig att välja.
För det första tycker jag att bäst är att vända sig till BUP. Fördelen med det är att då kommer föräldrarna även vara inkopplade och de får möjlighet att lära sig hur de kan stötta sitt barn och hur familjen tillsammans kan hjälpas åt att prata med varandra och skapa en bra atmosfär i familjen. Detta i sin tur brukar dämpa ångesten som du - och andra i din situation - brottas med och försöker komma ifrån genom självskadebeteende eller skadliga matvanor.
Men om du absolut inte kan tänka dig att prata med dina föräldrar om vad som är riktigt svårt för dig, föreslår jag att du snarast vänder dig till ungdomsmottagningen. Behandlarna där har stor erfarenhet av båda delarna av dina problem - alltså ätstörning och självskadebeteende - och du kan få bra hjälp där.
Det finns också möjlighet att få stöd och hjälp på nätet. Gå in på shedo.se som hjälper personer som har någon typ av ätstörning eller/och självskadebeteende. Du kan också chatta och få mer råd och stöd på tjejzonen.se.
Följ mina rådför att må bättre och hitta nya strategier att kunna lösa problem som dyker upp i livet nu och i framtiden.