Kan inte koncentrera mig i skolan
Jag är en 11årig tjej som tror att jag kanske har någon diagnos, mest troligt adhd eller add. För jag har svårt att koncentrera mig på saker som inte intresserar mig och när jag blir arg eller irriterad så kan jag vilja slå personen. Och jag kan ibland gå ifrån min plats och gå ut i korridoren och bara gå omkring en stund. Och på rasterna så kan jag vilja göra saker som andra inte vill och jag kan bli arg på mina kompisar och gå iväg och redan nästa rast så har vi lika kul som vanligt. Efter skolan blir jag jättetrött och blir lätt osams med någon hemma, mest med min lillasyster,
Jag undrar verkligen om det är Adhd eller Add.
En deprimerad 11-åring

BUP svarar:
Hej!
Vi får många brev från barn och ungdomar som frågar exakt samma sak som du gör. Som läser om ADHD och tycker att beskrivningen stämmer och som sen funderar på om det skulle kunna vara så att de har ADHD eller ADD.
Frågan är viktig att ta reda på tycker jag. Det du behöver göra (om du inte redan gjort det) är att prata med dina föräldrar och berätta vad som är svårt för dig i skolan. Sedan behöver ni ta kontakt med din mentor eller någon lärare som känner dig väl och som vet vad du är bra på och vad som är en stor utmaning för dig i skolan. Om det handlar om svårigheter att koncentrera sig på lektionen eller att komma ihåg alla långa instruktioner lärarna ger.
Att det är svårare att orka med lite tråkigare skolämnen känner nog de flesta igen sig i, men du beskriver i ditt brev även ett häftigt humör och att du kan bli arg på dina klasskamrater och din syster.
Om det beslutas att göra en utredning för att kolla om du skulle uppfylla kriterierna för en diagnos vet jag inte, men det går att göra förändringar ändå. Tillsammans med dina lärare och föräldrar behöver ni fundera på hur din skolsituation kan göras bättre. Behöver du fler pauser? Behöver du röra på dig en stund så du kan koncentrera dig en stund till?
En fråga som är viktig att ta reda på är vad som gör dig så trött på eftermiddagarna. Behöver du vila och få ett stadigt mellanmål för att orka med din eftermiddag?
Avslutningsvis vill jag ge dig beröm för att du är klok och vet vad som är svårt för dig i skolan.