Klarar inte att gå till skolan
Hej!
Jag är en tjej på 17 år som går ettan på gymnasiet. Jag har under flera år haft problem både fysiskt och psykiskt. Nu är jag inne i en depression och kan inte gå till skolan, har varit hemma en vecka nu, gick en lektion för ett par dagar sen men klarar verkligen inte av det. Jag får sån press nu för att jag måste ha närvaro eftersom det är så viktigt på gymnasiet. Har funderat på om jag skulle kunna få plugga en del hemma. Känns inte som att jag någonsin kommer må bra igen, iallafall inte på några veckor, men jag kan ju inte missa mer i skolan. Mina föräldrar, speciellt mamma mår väldigt dåligt av att jag mår dåligt och jag vill inte se henne ledsen men jag klarar verkligen inte av skolan. Jag har fått mindre aptit så äter knappt något, vaknar flera gånger varje natt, har huvudvärk och ont i magen, mår illa, tvångstankar, grov ångest och är bara ledsen hela tiden. Just nu känner jag mig bara helt tom, vill knappt leva längre. Mina föräldrar hade mått mycket bättre utan mig. Jag tycker inte att något är roligt längre. Snälla hjälp! Har många problem fysiskt också med hjärtat, yrsel mm. Har tid hos en läkare på BUP så jag kanske ska få ny medicin eftersom min inte verkar hjälpa. Min vanliga läkare ska ringa idag och prata om hjärtat och yrseln.
Vad ska jag göra med skolan? Snälla hjälp!
Ledsen tjej

BUP svarar:
Hej Ledsen tjej!
Det är uppenbart att du just nu har ett allvarligt lidande och flera sammansatta svåra problem.  Det är jättebra och mycket viktigt att du snart kommer till BUP. Jag hoppas du kommer att få behandling både med samtal och - om det behövs som nödvändigt - även medicinering.
Det är jätteviktigt att du tillsammans med en behandlare reder ut vad som ligger bakom dina hopplöshetskänslor, vad som orsakar din ångest, vad är det för tvångstankar du har och hur du kan hantera dem, så att du kommer ut ur denna djupa svacka du har hamnat i.
Du skriver inte mycket detaljer om ditt liv utan bara ställer en fråga om skolan. Jag har ingen möjlighet att bedöma om det är rätt eller fel väg för dig att stanna hemma ett tag.
Att vara passivt sittande hemma och bara gå runt runt i sina negativa tankar brukar inte hjälpa.
Men att minska stressen genom en tillfällig sjukskrivning eller plugga hemma kan vara nödvändigt och bra i vissa lägen.
Denna fråga måste du ta upp med behandlaren på BUP eller (om det dröjer att få tid där) måste din nuvarande läkare ta ställning till en sjukskrivning.
Det är också viktigt i sammanhanget att din mamma eller annan vårdnadshavare tar en diskussion med skolan hur de kan underlätta för dig att komma vidare i plugget, utan att bli mer stressad.
Det brukar finnas olika lösningar som underlättar för elever som har tillfälligt svårt att hålla takten i skolan. Ett möte med lärarna, kuratorn eller skolsköterskan, dina föräldrar och dig, kan vara ett sätt att hitta rätt planering för dig.
Det är det jag rekommenderar. Men jag vill också tillägga att du nu i din nedstämdhet ser allt dystert. Det ingår i tillståndet att var deprimerad. Men du kommer ut ur detta mörker med rätt hjälp och du kommer att få tillbaka livsglädjen.
Medan du väntar på att börja en behandling på BUP kan du också få stöd via nätet. Jag föreslår att du går in på föreningentilia.se eller på tjejzonen.se.
Där kan du chatta om alla dina tankar och få råd och uppmuntran som kommer att underlätta för dig att hålla ut, tills behandlingen på BUP  kommer igång.
Det är tyvärr många ungdomar som har hamnat i djup svacka liknande din. Man kommer ut. Det kommer du också att göra.