Känner mig så extremt ensam
Hej,
Jag är en tjej på 15 år och jag känner mig så extremt ensam. Min pappa har alkohol problem och ser honom nästan aldrig och min mamma har precis lämnat en kille som betedde sig illa mot oss. Jag vet inte vad jag ska göra har svårt att öppna upp mig till andra, men har så mycket ångest nu för tiden att jag knappt sover och får panikattacker ofta. Vill prata med mamma men hon är som ett barn och förstår/bryr sig inte och det känns som mina vänner inte kommer förstå. Vill bara inte känna mig så ensam.
Diana

BUP svarar:
Hej Diana!
Så klokt och modigt av dig att du hörde av dig till oss.
Det är verkligen sorgligt att du höra att du känner dig så här ensam. Så ska du inte behöva ha det.
Det verkar som om båda dina föräldrar har svårt just nu att ge dig det stöd och den trygghet som du behöver få. Som alla barn och ungdomar behöver få.
Att känna att ens förälder inte känns som den vuxna - det kan både vara en svår och en skrämmande känsla. Det kan göra en både arg och ledsen -vem ska då vara ens trygghet när allt känns rörigt och man själv inte mår bra?
I sådana situationer i ens familj så kan man lätt reagera med ångest och få känslor av ensamhet. Men också att man tvingas in i att, allt för tidigt, få för stort ansvar kan lätt väcka ångest, man känner ofta själv att det är fel, att det är för mycket att bära som ung.
Jag ska nämna några olika alternativ för dig  kring stöd och hjälp:
Maskrosbarn är en stödförening för barn och ungdomar som har en förälder som missbrukar eller dricker för mycket, eller har en förälder som har psykisk ohälsa.
Maskrosbarn ger stöd både över nätet och de ordnar också en del aktiviteter för ungdomar.
Tjejzonen är en annan stödförening som ger stöd på olika sätt över nätet eller genom träffar.
När det finns familjeproblem som du berättar om så brukar det också vara bra att kontakta sin skolkurator eller sin skolsköterska för stödsamtal. Elevhälsan kan även hjälpa till med andra kontakter om man behöver få mer stöd för olika familjesvårigheter.
Du kan också läsa mer här om stöd till barn och familjer via socialtjänsten.
Via ungdomsmottagningen kan man även söka en egen samtalskontakt, utan att föräldrarna behöver få veta om det, om man önskar det.
Hoppas att något av det här förslagen kan fungera för dig. Tveka inte att ta stöd och hjälp, du ska inte behöva vara ensam i det här.
Lycka till.