Blir alldeles för arg
Jag är en lugnt person när allt går som jag vill. Men om jag tillexempel inte hittar något jag letar efter typ som en plånbok eller ett par nycklar så känns det som om helvete bryter löst inom mej. Jag blir så arg att jag välter soffor. Kastar saker. Skriker och det känns som om jag vill döda någon nästan. Ibland om min mamma bara säger hej kan jag få utbrott. Jag tränar 5 gånger i veckan och blir av med det mesta efter jag tränat. Men det måste finnas något smidigare sätt. Blir oftast inte arg på lektioner men på idrotten kan jag blir arg om mina till exempel lagkamrater inte samarbetar som jag vill. Vad ska jag göra ?
HJÄLP!
anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är många som skriver till oss om ungefär samma problem som du brottas med. Det goda med detta är att ni, ungdomar som snabbt brusar upp och blir jättearga, har också en insikt om att det här är inte bra för någon. Självklart påverkas omgivningen negativt.
Men framför allt är det väldigt obehagligt och jobbigt att överväldigas av sådana starka känslostormar som du beskriver. Men det goda är också att du med många andra vill få kontroll över problemet och söker hjälp för att kunna hitta den. Bra!
"Varför händer det?" "Nej, jag vill inte det!" "Hur kan jag behålla lugnet, jag är i grund och botten en ganska lugn person?" Sådana frågor brukar man ställa till sig själv.
Varför händer det? Det kan finnas många svar på frågan och jag kan bara ge dig lite allmänna förklaringar som är bra att minnas. Det kan nämligen vara så, att trots att du egentligen är en lugn person, att du har en låg tröskel när det gäller att stå ut och handskas med frustrationer. Och det i sin tur kan hänga ihop med en massa dolda orsaker.
Kanske finns det andra saker i ens liv som är problematiska och stör. Till exempel kan det vara oroligt hemma, relationerna är kanske ansträngda i familjen eller problem med kompisar och vänner;  man kanske inte trivs i skolan eller man lever under annan stress.
Man kan fortsätta gissningarna och exempel som jag nämner för att du själv ska tänka efter. Finns det någon annan i familjen som också reagerar på samma sätt som du? Har det alltid varit så hos dig eller kom det här nyligen? Är det så att när något inte stämmer för dig blir du besviken på dig själv och att du har en ständig irritation inom dig som lätt kommer ut i en explosion?
Det är en gammal sanning att ledsenhet inte så sällan yttrar sig just i ilska för annars är det alldeles för smärtsamt.
Nå, allt detta var några tankeställare till dig som du kan ta med dig när du söker hjälp. För jag tycker att du ska göra det.
Det är viktigt att reda ut och förstå vad som kan ligga bakom din ilska. Det är en sak.
Lika viktigt är det andra, att du lär dig och tränar upp tekniker att kunna lugna ner dig när du känner att ilskan börjar når upp i halsen på dig och snart börjar du skrika eller slå saker.
Jag antar att dina föräldrar ser samma problem som du. Om ni kommer överens om att ni behöver hjälp tillsammans, för att även dina föräldrar ska kunna hjälpa dig med att hantera frustration, kan ni tillsammans söka hjälp på BUP eller på vårdcentralen. Vårdcentralen kan ha mottagning för psykiska problem (många vårdcentraler har numera psykolog eller kurator).
Hjälp med hantering av konflikter i familjen kan man också få på socialtjänstens familjerådgivning. Detta gäller om ni som familj är beredda och vill söka hjälp för konflikthantering tillsammans.
Du på egen hand kan vända dig till skolkuratorn eller boka tid på ungdomsmottagningen.
Du är i grunden en lugn människa och du du har inga problem på lektionerna som du skriver. Det är en god plattform att stå på och det gör att jag tror att du kommer att komma till rätta med problemet.