Vill inte leva längre
Hej !
jag är en tjej på 12 snart 13 år och har självmordstankar
jag har planerar hur det ska gå till, borde jag söka hjälp?
har berättar att jag har tankar för min mamma men knte hur det skulle gå till?
tacksam för svar/E
E

BUP svarar:
Hej!
Jag vill börja med att skriva och ge dig beröm för att du berättade för din mamma om dina självmordstankar. Riktigt modigt av dig. Det är superviktigt att du tillsammans med din mamma söker hjälp. Jag är nyfiken på hur din mamma reagerade när du berättade att du går med sådana tunga tankar. Jag hoppas att du kände att hon tog dig på allvar och att hon reagerade på det du berättade.
Om du inte tycker att reaktionen blev den du önskade måste du prata ned henne igen eller söka upp någon annan vuxen som du har förtroende för och på samma sätt samla mod och berätta. Det är viktigt att inte gå alldeles själv med dessa tankar.
Det är viktigt att du får reda på vad som gör att du känner som du känner. Du nämner ingenting om detta i ditt brev. Vad är du missnöjd med? Vad är det som behöver ändras så du återfår hoppet och livsglädjen igen?
Om det har hänt svåra saker i ditt liv som vänt din värld upp och ner behöver du få hjälp att bearbeta dessa. Det är viktigt att ta reda på vad du behöver för stöd av din familj, dina släktingar och dina vänner för att orka vidare.
Att vara 12 år och ha tankar att inte vilja leva gör mig alltid ledsen. Eftersom det finns orsaker som gör att du mår dåligt behöver du hjälp att ta hand om dessa. Inte själv, utan med hjälp av vuxna med mer erfarenhet och stabilitet.
Jag vill utöver att prata med din mamma eller någon annan vuxen även tipsa om Bris. Du känner säkert till Bris och kanske redan varit i kontakt med dom. Om du är ledsen och behöver stöd, tröst och pepp för att orka, så ta chansen att kontakta dem.
Tack för ditt brev.