Kan inte gå en dag utan tankar på att ta livet av mig
Hej.
Jag gått i högstadiet och mår grovt dåligt. Jag kan inte gå en dag utan att tänka på att jag vill ta livet av mig. Om jag ser tex en bil längre fram vid vägen så tänker jag alltid ”vad skulle hända om jag hoppa framför den nu”. Jag har velat prata med kurator jätte länge men jag vågar inte. Jag är rädd att mina föreldrar ska bli besvikna på mig. Jag har haft självskadebeteende i typ 2 år nu och jag kan inte sluta. Jag har grov ångest och det vet mamma men inget mer. Varje gång jag ser mig själv vill jag bara skrika rakt ut. Jag vill bara slå huvudet i väggen det hårdaste jag kan o inte vakna. Varför jag inte gått till kurator är för att skolan har haft samma kurator i typ 7 år och det känns som att man har byggt upp en ””vänskap”” eller något liknanade. Jag känner mig ständigt ensam och hatad. Min kille gjorde slut för ett tag sen och det känns som att jag förlorade allt då. Jag har en vän som känner precis som mig men det känns som att jag förstör allt annat. Jag äter mindre medvetet och tränar hårt nästan varje kväll.
Frågorna:
Vart ska jag ta hjälp?
Hur ska jag säga till mina föreldrar?
Hur kan jag göra för att sluta vilja skada mig själv?
Jagvillinteleva

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga till oss!
Du skriver att du haft det besvärligt i flera år men att det nu har förvärrats i samband med att det tog slut med din kille. Du kanske tänker att du är ensam om att känna som du känner men det är nog många som kan känna igen sig i din fråga.
När man har det som du beskriver att du har det så är det viktigt att man söker och får hjälp. Jag vet att man inte måste känna som du gör hela tiden och jag vet att det finns hjälp att få om man pratar med människor runt omkring en.
Du skriver att du känt kuratorn under många år och det kanske kan vara något bra med det. Det kan ju betyda att du har lite förtroende för kuratorn och utifrån kunna prata med hen. Då kanske du också kan få hjälp med att prata med dina föräldrar om hur du har det. Du kanske också skulle göra ett försök att prata med din mamma och faktiskt försöka berätta för henne om hur du känner dig och om dina tankar om att du skulle vilja ha hjälp.
Då skulle nu tillsammans kunna kontakta BUP. Där finns det folk som är vana vid att möta unga människor med sådana problem som du har. På BUP är man van vid ångest, självskadebeteende och krångliga relationer. Du kan också pröva att kontakta ungdomsmottagningen. Där finns det också vuxna som är vana vid att möta unga med problem som liknar dina.
Det viktigaste tycker jag är att du nu när du skrivit till oss tar nästa steg och försöker prata med några av de olika förslagen du nu har fått.
Lycka till!