Rodnar och vill fly
Hej, jag är en tjej som snart fyller 18 år men jag mår inte bra. Jag har ångest varje dag innan jag ska till skolan. Mest på grund av att jag väldigt ofta rodnar. Jag tycker det är SÅ jobbigt och vill verkligen bara rymma från platsen när det sker.
Varje morgon innan skolan smackar jag på smink så jag ska kunna dölja det ifall att det skulle ske. Försöker dölja mitt ansikte så mycket som möjligt. Glasögon, mössa, hår som hänger fram, kläder jag känner mig bekväm i. Så även på träningar och andra tillställningar jag vet det kan ske.
Jag har alltid haft lätt för att rodna men det började extra mycket för 5 år sen ungefär och har fortsatt sen dess. Det behöver inte vara i någon situation jag tycker är pinsam eller jobbig. Det kan va när jag pratar med min familj, mina kompisar, i klassrummet, alltså när som helst helt enkelt.
Jag har blivit så trött på detta nu. Och som person är jag inte ens blyg men blir det mer o mer ju längre detta håller i. Vill verkligen inte undvika situationer jag kan bli röd i ansiktet, vill inte gömma mig och sitta tyst när folk pratar.
Jag vet att jag kanske borde prata med någon om detta men har svårt för det så tänkte börja med att be er om hjälp. Vad kan jag göra? Jag har sökt runt så sjukt mycket under dessa år men inget hjälper. Vet bara att det kan vara bra att utsätta sig själv för det men jag gör ju det varje dag och verkar ju inte funka. Snälla finns der något annat man kan göra?
Tack på förhand!
18 årig tjej med problem med rodnad

BUP svarar:
Hej!
Att detta att du rodnar blir så svårt för dig hör ihop med hur du själv tänker om det. Kanske tänker du att det är pinsamt och att det avslöjar hur du känner dig inför andra. Det gör dig mer upptagen av om du rodnar eller inte och du blir också upptagen av tankar på hur du ska undvika det.
Som du själv skriver så är det bra att försöka utsätta sig för obehaget att rodna utan att undvika eller fly undan sådana situationer. Då brukar oron för att rodna kunna minska. Och då rodnar man kanske också mindre.
Du säger att du prövat att utsätta dig men att det inte hjälpt. Men det är svårt att göra det på ett bra sätt själv. Man kan behöva hjälp av någon annan.
Du säger att du har svårt att tänka dig att vända dig till någon för att få hjälp. Men problemet verkar plåga dig mycket. Du har ångest varje dag innan du går till skolan. Och så behöver det inte vara.
Jag tycker du ska kontakta vårdcentralen. Där finns ett psykosocialt team som kan hjälpa dig.