Vågar inte berätta hur jag har det för min kille
Hej! Jag känner ofta att jag konstant har dåligt samvete och ångest. Har även haft perioder då jag känt mig helt tom, men nu på sista tiden har set blivit värre och jag känner att jag inte orkar med allt och vill bara gå i ide i tusen år och aldrig vakna. Har även haft problem med ätstörningar till och från.. vill bara få ett stopp. Just nu mår jag sämre än vanligt och har inte en enda känsla inom mig. Vet inte vad jag ska göra, och känner att det påverkar min relation med min kille. Men jag vågar inte berätta..
hjälp

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du beskriver att du känner dig nedstämd och tom och har ångest. Du är också rädd för att ditt mående skall påverka din och din killes relation på ett negativt sätt och därför vågar du inte riktigt prata med honom om hur du har det.Varför tror du inte att din kille är intresserad av att veta hur du känner dig och vad du tänker på?
Om det skulle handla om din kille tror du att du skulle lämna honom om han berättade för dig att han inte mådde bra? Antagligen skulle du inte göra det utan kanske försöka stötta honom och peppa honom att söka hjälp. Kan du försöka att lita på att han vill dig väl och är intresserad av att lyssna på dig?
Om det känns för svårt så kanske du kan börja med att ta kontakt med ungdomsmottagningen. Där jobbar det folk som är vana vid sådana svårigheter som du beskriver. Där kan du nog också prata om den osäkerhet som du ger uttryck för i relation till din kille.
Försök att tänka på att du inte har nått att förlora på att söka hjälp och börja prata om hur du känner dig. Det är förmodligen det bästa sättet för dig så att du inte skall fortsätta att inte må bra.
Lycka till!