Aldrig pratat med någon
Hej, känns nästan lite sent att skriva här då jag fyller 18 om bara några månader men står inte ut längre. Tänker inte skriva ner hela min livshistoria hör men vet inte vad jag ska ta mig till snart eller vart jag ska vända mig.. Har mått skit i så många år nu och bara hoppats på nåt bättre, men det händer aldrig! Kan inte komma på när detta började men har iaf skett i ca 5-6 år. Man har såklart upp och ner gångar men detta börjar bli outhärdligt. Har tänkt att jag kunnat haft många diagnoser när man läst och varit med om familjemedlemmar osv.. men misstänker att jag varit deprimerat och haft ångest varit isolerad osv extremt länge. Aldrig pratat med någon, inte visat några kännslor. Nör det var som värst visste jag verkligen inte vem jag var jag blev totalt iskall, sket i i allt vilket resulterade inatt första året på gymnasiet blev skit och jag började om, vilket sen gör mig ännu mer stressad. Känslan av att inte vilja finnas kommer nu och då men den har varit i flera år den också. Det har visserligen hänt en hel del saker i mitt liv som givetvis tynger extremt men som jag sjävklart aldrig berättat om men som jag skrev tidigare har jag haft den där känslan om att inte veta någonting tillslut, så vet inte vad allt detta beror på men.. Har även haft starka könnslor av meningslöshet och ensamhet även fast jag nu har fått en person i mitt liv jag verkligen älskar och försöker prata med. Men har man aldrig pratat med någon är det inte så lätt. Kan ha blivit en extremt förvirrande text men kände att jag blev tvingen..och fett äta va bara en bråkdel av allt jag hade inom mig.. så snälla hjälp vet inte vart jag ska ta vägen snart! /mvh
Tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du nu skriver till oss och berättar om dig själv och hur du mår. Jag tror verkligen du skulle ha nytta av att prata mer om dig själv och hur du haft det och kanske bättre förstå varför du mått så dåligt under lång tid.
Eftersom du snart fyller 18 år kan du inte få hjälp från BUP men när du blir myndig kan du själv söka hjälp på vårdcentralen eller en ungdomsmottagning. Jag tycker du ska ta kontakt med båda och höra hur du kan få hjälp att må bättre.
Du skriver inte om varför du aldrig pratat med någon utan hållit allt för dig själv. Kanske tycker du att det är svårt att söka hjälp och kanske är du fortfarande rädd att prata om dig själv? Är det fortfarande ett hinder? Om det är så tycker jag du ska prata med din vän om det och kanske kan hen uppmuntra dig så du vågar? Hoppas det.
Din text var inte alls förvirrande fast du egentligen har så mycket att berätta!
Lycka till!