Får extrem ångest av min fobi
Hej! Jag är en 16 årig tjej som går 1an på gymnasiet. Det är så att jag lever med ångest & oro för olika saker i livet. En stor grej som påverkar min ångest är min fobi. Jag har (nästan så länge jag kan minnas) haft en rädsla för blod (och kroppen generellt). Jag märkte att det va en fobi när jag svimmat hela 3 gånger. En gång på vårdcentralen  & på en NO lektion när vi pratade om just kroppen.
Då började jag känna mig yr, och svimmade.
Jag får extrem ångest av min fobi, och den påverkar mitt liv negativt.
Det är så att vi ska ha anatomi på idrotten snart, och jag mår så EXTREMT dåligt över detta. Bara att läraren berättade att vi skulle ha det, fick jag panik känslor.
Mina föräldrar vet om att jag svimmat & att jag har rädsla för det, men inte att det är så allvarligt som det är. Jag kan inte ens höra på när folk pratat om kroppen (speciellt blod då)
JAG VET INTE VAD JAG SKA GÖRA. Vill förklara för min lärare, för jag KAN inte gå på lektionen. Vi ska dessutom ha prov på det..
Det här funkar inte längre för mig, jag behöver hjälp. Att på något sätt träna bort den.
Vill börja med KBT,  men här jag bor finns typ ingen ungdomsmottagning  vilket gör att det blir svårt  att ta tag i problemet.
Finns det som man kan träffa psykolog eller liknande via internet??  Alltså KBT online?
Tacksam för svar
Cornelia

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det är klart du ska söka hjälp så det blir lättare att hantera alla situationer som du nu får så svårt för eller försöker undvika. Be dina föräldrar hjälpa dig förklara för läraren eftersom du antagligen har svårt för det själv.
Du kan söka hjälp i första hand till BUP men även vårdcentraler kan ha KBT utbildad personal. Det finns en hel del KBT-behandling på nätet. Det har visat sig ge bra resultat. Så be dina föräldrar ringa runt och ta reda på var du bäst kan få hjälp. jag skickar också med en länk med information om internetbehandling för unga inom BUP. Här kan du läsa mer om det.
Lycka till!