Vill gå ner mer och det skrämmer mig
Jag är en deprimerad tjej på 15 år som älskade livet för 10 år sen innan jag blev mobbad... nu har det gått för långt och jag har blivit deprimerad och vet inte hur jag ska klara av det mer.. Jag har börjat gå ner i vikt och väger XXkg å är 152cm lång.. jag är inte fixerad vad jag äter men jag vill fortfarande gå ner mer och det skrämmer mig.. Jag undrar om de låter som att jag har en ätstörning eller om det är något annat för har ångest över detta och ingen annan vuxen kan/vill hjälpa mig..
Ätstörning?

BUP svarar:
Hej!
Ja, det låter som det kan vara en ätstörning. Den längd och den vikt du angivit visar att du har en grav undervikt och ändå vill du gå ner mer i vikt. Det är angeläget att ta sig ur en ätstörning innan den går för långt, men svårt att göra på egen hand utan professionell hjälp.
Du har också blivit mobbad och känner dig deprimerad. Att bli mobbad är att vara utsatt för ett känslomässigt övergrepp som ofta sätter djupa spår i självbild och självförtroende. Det är också något man behöver få tala om tillsammans med en professionell vuxen.
Du säger att ingen annan vuxen kan eller vill hjälpa dig. Så behöver det inte vara. Kanske har ingen vuxen ännu riktigt förstått hur du mår och hur du haft det. Kanske har du inte heller vågat berätta om det så tydligt att man förstått?
Men det finns vuxna som kan hjälpa dig. Vet dina föräldrar om hur du mår? Om de får veta kanske de kan ge dig stöd och också se till att du får hjälp av andra vuxna, som BUP.
Men om det inte känns möjligt för dig att tala med dina föräldrar, för så kan det också vara, så kan du själv vända dig till någon annan vuxen, som skolkurator eller ungdomsmottagningen i din kommun.
Gör det nu. Så här ska det inte behöva vara.