Övertänker alldeles för mycket
Jag har ett problem då ja övertänker alldeles för mycket. Kan börja gråta på kvällarna för att ja övertänker så mycket så att jag nästan tror att det är sant. Mina vänner märker hur mycket jag övertänker för mycket, de tycker att ja borde söka hjälp. Kan nästan få ångest för hur ja har sagt hej till en viss person. Vad ska jag göra?
Anonym

BUP svarar:
Hej och tack för ditt fråga till oss!
Jag vill börja med att säga att jag inte tror att du är ensam om att känna som du känner och att det förmodligen är många som kan känna igen sig i din fråga. Du tänker och oroar dig så mycket att du börjar gråta på kvällarna.
Du skriver inte hur länge det varit så här för dig eller om du har några tankar om när det började eller varför du har börjat övertänka eller oroa dig så mycket. Dina vänner tycker att du borde söka hjälp och jag håller med dem.
Du har ju skrivit till oss och det tycker jag är bra. Det betyder antagligen att du är beredd att ta dig själv på allvar och det är antagligen första steget för dig mot att få hjälp och att inte behöva tänka så mycket på olika saker som du kanske hänger upp dig på.
Finns det någon kurator, skolsköterska eller psykolog på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du skulle kunna börja prata med? Du skulle också kunna pröva att vända dig till din ungdomsmottagning. Där jobbar det människor som är mycket vana vid att möte unga människor med bekymmer som liknar dina. Du har inget att förlora förutom att du kanske inte övertänker så mycket. Det kanske inte är så dumt?
Lycka till!