Vågar inte prata med någon vuxen
Hej!
Jag är en tjej på 11 år och jag har ett problem. Min mamma är väldigt upp och ner. Ibland är hon världens snällaste och ibland kan hon börja slå mig utan att jag ens har gjort något fel. Men efter några timmar kommer hon och ber om ursäkt. På nätterna brukar hon sitta och gråta. Jag har försökt att prata med henne men hon blir bara arg och börjar att slå mig och jag vågar inte prata med någon vuxen. Jag vill inte att de tar mig ifrån min mamma. Jag älskar henne. Vad ska jag göra.
УзУ

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Vad besvärligt du verkar ha det. Du vågar inte prata med någon vuxen samtidigt som du behöver någon att prata med om hur du har det. Eftersom du också är bekymrad över din mamma som inte mår bra och hon slår dig -vilket hon inte får göra. Det är förbjudet att slå barn.
Kanske är det möjligt att din mamma behöver hjälp? Det är inte rätt att slå dig oavsett om du gör fel eller inte. Det måste göra dig väldigt osäker på henne och kanske rädd? Samtidigt är det ju väldigt bra att hon senare ber om ursäkt men det ursäktar inte att hon gör fel.
Nu är det inte så att Socialtjänsten tar dig från din mamma utan vidare och utan väldigt starka skäl. Deras uppgift är i första hand se till att du får det bra och oftast får barn/ungdomar det bra genom att deras föräldrar får hjälp själva så att de kan ta hand om sina barn på ett bra sätt.
Om du tänker efter -finns det någon vuxen du känner som du skulle kunna tala med. Jag tänker på till exempel din pappa, någon släkting eller vän. Kanske en kompis förälder? Jag tänker någon som skulle kunna prata med din mamma och kanske hjälpa henne att skaffa sig den hjälp hon behöver för att må bättre och säga till henne att hon inte får slå dig.
Annars tycker jag du ska ringa och prata med en kurator på Bris. Då kan du berätta lite mer än vad som får rum på ett brev till oss. Det kan du göra utan att berätta vem du är. Så du behöver inte vara rädd. Det kan du läsa mer på KollPåSoc .
Socialtjänsten kan vara bra att prata med om man som du är orolig att man inte ska få bo kvar hemma när man blir slagen. Det är väldigt bra att det finns någon som kan hjälpa barn/ungdomar som blir misshandlade/slagna! Någon som tar kontakt med föräldrar och skyddar barn/ungdomar mot våld i hemmet.
Slutligen vill jag säga att jag inte tycker du behöver vara så rädd att berätta. För det får oftast bra resultat. Både din mamma och du kan få det bättre om hon slutar slå dig och hon kanske får någon hjälp för sina problem. Om du ändå bestämmer dig för det då kan du prata med någon i skolan -lärare eller skolkurator. Du kan också skaffa dig någon att prata/chatta med om dina hemförhållande på Tjejzonen. Det kan vara väldigt bra att ha om det händer saker som man inte vågar prata om.
Lycka till!