Verkligheten känns inte verklig
Jag känner ofta, nästan konstant att verkligheten inte känns verklig. Det är jobbigt för att jag vet att det är verkligt, men det är någonting som känns off, det känns typ som att jag tittar på en film eller är i en dröm.
Jag vet inte vad jag ska göra.
Jag funderar på att söka någon slags hjälp men vågar inte fråga mina föräldrar för är rädd att de ska tycka att jag är en börda...
Tack på förhand för svar
e

BUP svarar:
Hej!
Det är en konstig upplevelse när man ibland får den känsla som du beskriver, alltså att man ser på sig själv och på omgivningen på avstånd. Precis så som du formulerar det: som om man vore åskådare till sitt eget liv.
Det är inte en helt ovanlig upplevelse. Då och då kan vi alla hamna i detta konstiga åskådarperspektiv. Orsaken kan var mycket olika. I en utvecklingsfas i tonåren när man börjar titta på sig själv och andra med mer kritiska, granskande ögon och upplevelsen kan bli en viss "främlingskap" i sin egen verklighet. Man kan i ett sådant läge fråga sig: Är det verkligen mitt liv? Är det verkligen jag? Eller tänka: mina föräldrar, mina syskon rör sig och talar som i en amerikansk familjekomedi - eller drama. Du kan säkert lägga till fler exempel.
Men även om upplevelsen inte alls är ovanlig eller onormal, kan den kännas mycket obehagligt och störande. Speciellt om det förekommer ofta eller om man inte förstår hur det kommer sig.
Förutom det jag nämnde kan det ligga stress, ångest och obalans i livet av starka och negativa händelser bakom detta.
Därför tycker jag att det är helt rätt tänkt av dig att söka hjälp. Det kan du göra på egen hand på ungdomsmottagningen som jag i första hand rekommenderar dig.
Ett annat alternativ som du också kan göra på egen hand är att ringa till vårdcentralen och fråga om du har öppnat mottagning för psykiska problem - vilket många vårdcentraler har redan gjort.
I din ålder är det också möjligt att ta kontakt med BUP utan föräldrar, där du har rätt till åtminstone ett bedömningssamtal då man diskuterar hur ni går vidare med eller utan dina föräldrar (läs mer om detta i den bifogade länken nedan).
På nätet kan du gå in på bris.se och närmare diskutera med en kurator hur du kan förstå din upplevelse av overklighet, vad som kan ligga bakom och vart du ska vända dig om du behöver mer hjälp.
Till sist vill jag bara nämna att det är vanligt att barn och tonåringar inte vill att föräldrarna ska få veta vilka problem de brottas med. I många fall är tyvärr anledningen att de inte litar på sina föräldrar. Men lika vanligt är det att ungdomarna underskattar sina föräldrars vilja att hjälpa dem. Fast föräldrarna så gärna skulle hjälpa sina barn - om de bara visste!
Ta en fundering på vad som gäller i ditt fall. Det är möjligt att du får mer stöd av dina närmaste än vad du tror. Värt ett försök, kanske?