Mina ärr är en del av min historia
Hej, jag är en tjej som har självskadebeteende, det har blivit mycket mindre nu:) men händer fortfarande ibland, men allt dehär har gjort att ja har ärr på min arm😕men vet inte om jag ska vissa det eller om jag ska täcka över det med smink? För just nu låter jag det synas men får jätte många blickar på mig, typ som att ja e as konstig å bah söker uppmärksamhet.
men jag har pratat me bup förut, å dom sa att ja skulle stå upp för mig själv och våga vissa mina ärr, är det så eller?
för jag lyssande på det, för jag känner att mina ärr är en del av mig, för jag vill att folk ska veta vad jag har gått/går igenom💕så va ska ja egentligen göra?
(Snälla svara, behöver verkligen få svar)
Osäker 15 åring

BUP svarar:
Hej!
Jag blev glad att läsa att du inte självskadar lika mycket. Fortsätt på den vägen och sätt upp ett långsiktigt mål att försöka bli helt fri från ditt självskadebeteende.
Jag tror du kommer att fixa det.
Du skriver att du har samtalat med någon du träffar på BUP och då kom ni fram till att du ska stå upp för dig själv och våga visa dina ärr. Det tycker jag låter bra. Om du klarar av att inte självskada blir dina gamla ärr en påminnelse om att detta tillhör din historia och nu går du vidare i livet.
Hur mycket hud och ärr du bör visa beror naturligtvis på i vilken situation du befinner dig i och om det går att täcka med kläder - och vilka du möter. Att sminka över tror jag spontant inte på.
Det går ju att berätta sin livshistoria på ett annat sätt än att visa sina ärr och alla behöver inte veta hur du mått tidigare.
Att du får blickar på dig är inte konstigt. Om vi tänker så här: om det är en arm eller ett ben som har en stor tatuering får den också blickar riktade på sig, eller hur? Om det skulle vara en vältränad muskulös kroppsdel skulle denna också väcka intresse och få folks blickar riktade på sig. Skillnaden är naturligtvis att den personen kanske vill visa upp sig.
Jag vill avslutningsvis skriva till dig att dina ärr sitter på utsidan och det är din insida som är viktigast. Din personlighet - den unika person du är.
Det finns några brevskrivare som funderat på samma sak som du gör. Länkar dessa brev så du kan läsa dessa.
Fortsätt så upp för dig själv!