Rädd att jag har bipolär sjukdom
Hej, jag är rädd att jag har bipolär sjukdom. Jag går snabbt från deprimerad och hopplös till upprymd och motiverad till att göra allt. Dessa perioder är ibland nån dag, och ibland flera månader. När jag är i en "bra" period glömmer jag depressionen och blir ansvarslös och slutar ta hjälp, slutade tex gå till bup i somras för var i en (vad jag antar är) en manisk/hypomanisk period så jag trodde att jag mådde bra eftersom jag var full med energi och träffade folk varje dag. Jag rökte och drack och tänkte aldrig på konsekvenser, fattade inte att det är farligt att vara ensam på plattan sent på natten, mitt självförtroende höjdes rejält. Under depressiva perioder är jag tvärt om. Jag har varit deprimerad sedan jag var 11-12 och är nu 14 så minns inte hur man faktiskt ska må. Det påverkar mina relationer vilket ökar min ångest och depression, och har börjat påverka skolan eftersom jag ibland har svårt att ta mig ditt, ser ingen poäng med att plugga för en framtid osv, och att jag tar på mig för mycket och tror att jag kan sätta A i alla ämnen osv. Min mamma har någon form av bipolaritet också och har läst att det kan vara ärftligt? Är rädd att jag kan få grövre humörsvängningar om jag inte gör något åt detta. Just nu går jag inte på någon form av terapi. Kan jag boka en tid med någon av era psykologer och be om en utredning? Säger man rakt ut "Jag vill utreda för bipolaritet"?
homoasexual

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker att du berättar bra och insiktsfullt om dig själv - hur olika du kan må och reagera under perioder när du tänker tillbaka.
Du berättar också om flera saker som har varit jobbiga för dig de senaste åren. Du har kämpat med nedstämdhet och stress i skolan. Men också hur det blir i dina relationer när du inte mår bra. Du nämner även att du inser att du ibland utsätter dig för risker. Där du  dricker och är på otrygga platser.
Först vill jag ta upp att det på många vis är normalt i sig att ha humörsvängningar i din ålder. Men det kan se väldigt olika ut från person till person, hur man påverkas av det.
Humörsvängningar kan ofta upplevas värre om man också mår psykiskt dåligt på olika vis. Andra saker som också kan påverka är stress för olika saker, till exempel jobbiga händelser eller om någon annan i familjen inte har mått bra.
Hur har allt det här varit för dig?
Jag tänker att du berättar om flera saker som skulle kunna vara en del av förklaringen till att du reagerar olika starkt i perioder.
Men så berättar du också om att du har oro för om det här kan vara tecken på bipolär sjukdom?
Det är ju en ganska ovanlig sjukdom och många gånger finns det andra förklaringar till att man har humörsvängningar och reagerar som man gör i olika situationer.
Men när du nämner att din mamma har någon form av bipolär sjukdom, så tycker jag att du ändå resonerar klokt som vill förstå mer om du eventuellt också skulle kunna ha dessa problem?
Jag undrar också om du har kunnat ta upp det här funderingarna med din mamma. Om ni kan prata om dina humörsvängningar och din undran och om du också kan ha bipolär sjukdom?
Jag tror det är viktigt att du kan få möjlighet att ta upp det här med dina föräldrar - höra hur de tänker om dig och det du går igenom just nu.
Det är nämligen också viktigt att dina föräldrar kan vara med i din kontakt med BUP. Både för att du själv och dina föräldrar kommer få svara på olika frågor vid den bedömning man gör för att förstå mer om en svårighet.
När det gäller din fråga: hur kan man ta upp en sådan här sak, så tycker jag du kommer med ett bra förslag.
Du kan ställa din fråga rakt ut. Säga som du har tänkt: att du vill utreda ifall du har bipolaritet? eller om det finns andra förklaringar som kan hjälpa dig att förstå mer.
Lycka till!