Mår för dåligt för att vänta på en tid på BUP
Hej. Jag tror jag är deprimerad och  utmattad. Jag känner mig tom, nedstämd, har grova ångestkänslor, sover dåligt, äter dåligt, lever i självhat, grova självmordstankar, vill ge upp helt. Min mamma säger att jag är för stressad, då hon vet att jag mår dåligt har mycket i skolan. Mycket tyder på att jag utsetts för stor stress hela tiden. Alla "symtom" på både depression och utmattning stämmer på mig. Jag vill inte leva mer jag känner ingen motivation till att kliva upp på dagarna och tänker hela tiden på hur saker skulle bli om jag dog och hur jag ska dö. Jag är duktig i skolan men det börjar gå sämre och jag kan aldrig koncentrera mig, det blir ju inte bättre av att jag har prov hela tiden och jag stressar upp på det och att alla ska prata om hur smart jag är. Det ända jag gör på dagarna (efter skolan) är att sitta och kolla på serier eller kolla in i väggen. Jag vill inte mer, jag vill ge upp,jag vill inte kliva upp och framför allt hålla uppe ett leende. Jag har som en inre mobbare som kristiserar allt jag gör, jag känner aldrig att jag är bra nog får jag inte A i allt är jag sämst. Jag ska till BUP snart, vårdcentralen har skickat en remiss och skolan har skickat en akutremiss. Men jag känner inte att jag orkar vänta mer, annars tar det slut. Vad ska jag göra?
/problem tjejen
Problem tjejen

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du har berättat för din mamma att du mår dåligt och att både vårdcentralen och skolan har skickat remiss till BUP.
Då gissar jag att det finns personer runt omkring dig som har börjat förstå hur dåligt du mår och hur du kämpar med olika saker.
Det är bra att du och din familj har tagit det här steget och sökt hjälp och att du kommer få en tid på BUP.
Men som jag förstår så är problemet för dig nu att du inte orkar vänta längre på hjälpen och har mycket självmordstankar.
Jag tänker därför att du skulle behöva säga just det till din mamma. Berätta att du mår sämre och har fått mer självmordstankar. Skulle det vara möjligt för dig att ta upp det hemma.
Då kan din mamma hjälpa dig att ringa akut till din BUP-mottagning och möjlighet att få hjälp direkt för starka självmordstankar.
Om du inte känner att du klarar att prata med din mamma om dina självmordstankar, så behöver du ta hjälp från en annan vuxen.
Du kan till exempel berätta för din lärare eller för skolkuratorn. Då måste de hjälpa dig med det direkt. Du kan också ringa 112 för akut hjälp.
Ibland behöver man berätta flera gånger. Men det finns verkligen bra hjälp att få - så ge inte upp!
Det viktiga och absolut nödvändiga för dig just nu är att du berättar hur allvarligt det är med dina självmordstankar för en vuxen.
Vänta inte med det!