Har jag ADHD?
Hej jag är en tjej på 11 år, snart 12.
Jag har redan en diagnos, autism. Men ibland känns det som att jag har tecken på ADHD. Jag vet inte riktigt eftersom att jag fick en utredning och då fick jag bara diagnosen autism. Men ibland känns det som att jag inte kan sitta still alls i skolan, jag gungar och vrider på mig på stolen, jag kan kanske sitta helt stilla i bara 5 min så måste jag röra mig. Och när jag blir arg blir jag så sjukt arg, jag börjar gråta, skrika, kasta med saker & riva sönder papper. Det vill jag egentligen inte men jag kan inte styra det. Jag har pratat med min mamma om detta men hon tror liksom inte att jag har ADHD eller typ aggretionsproblem eftersom att jag fick en utredning och då kunde dom inte se något. Men det som är grejen är att jag har fått det såhär inom dom 2 åren, det började liksom när jag började mellanstadiet och fick större krav i skolan, kan det kanske vara stress eller är det nått mer? Detta har pågått i typ ca 1/5 år.
hoppas ni vill svara,
hälsningar mig:)

BUP svarar:
Hej!
Jag vill först ge dig hur mycket beröm som helst för ditt brev och din beskrivning av din rastlöshet. Jag förstår precis hur du har det. Bra av dig att komma ihåg skillnaden från hur det är nu och hur det var för två år sedan.
Det är inte ovanligt att vissa svårigheter blir tydligare i mellanstadiet eller i högstadiet. I sexårs eller lågstadiet gick du inte lika långa dagar. Det var mer rörelselek än att sitta stilla i sin skolbänk. Kraven i skolan har naturligtvis ökat något - det har du redan varit inne på.
Om du skulle uppfylla kriterierna för en ADHD - diagnos vet jag inte, men jag tycker att din fråga är viktig att kolla upp. Du beskriver att du kan bli riktigt arg - får utbrott och kastar saker fast du inte vill. Det är naturligtvis jobbigt för dig men det betyder inte att det behöver höra ihop med någon diagnos. Utbrott kan man ha om man har autism eller vara helt utan diagnos, eller hur?
Rådet till dig och dina föräldrar är att prata med skolan. Din mentor eller den läraren som känner dig bäst. Om hen har sett dina utbrott och uppfattat att du har ett stort rörelsebehov. Att ni tillsammans med skolan får bilda er en uppfattning hur det fungerar för dig i plugget. Om du skulle behöva fler korta pauser eller mer hjälp att komma igång med skoluppgifterna. Det går att få mer hjälp i skolan om man behöver det.
Om den som gjorde utredningen arbetar kvar är en möjlighet att kontakta hen för att diskutera dina funderingar runt en eventuell ADHD-diagnos. I vissa fall går det att komplettera den gamla utredningen eller göra om den, beroende på hur omfattande den var och när den gjordes.
Din uppgift är att prata med din mamma igen och berätta att du skrivit till oss. Visa ditt fina brev om du vill. Jag tycker att det är jättebra att du har funderat på vad som blivit svårare för dig i skolan. Om dina lärare får reda på detta tror jag att de kommer kunna hjälpa dig på ett ännu bättre sätt.
Kämpa för att du få svar på din viktiga fråga!