Rodnar lätt inför en person
Hej,  jag behöver verkligen hjälp!
Jag är en tjej på 14 år går i åttonde klass och har börjat rodna väldigt mycket. Det händer mest i skolan och det är så fort när en av mina lärare antingen bara står 2 meter från mig, eller när hon snackar med mig. Har aldrig rodnat för något annat än henne, och när jag läser så står det att det brukar betyda att man gillar den personen som man rodnar för. Men liksom denna läraren är en tjej, och har aaaaaldrig gillat tjejer och gillar heller inte henne på det sättet. Men gillar henne jätte mycket som en ”vän” hon är en av de bästa lärarna på skolan för att hon är ung och förstår oss ungdomar mer. Men vad kan det vara? För jag gillar inte tjejer, och vad kan jag göra så det aldrig händer igen för det är också väldigt pinsamt för hon kanske tror att jag är kär i henne eller nått sådant. Snälla hjälp mig, vissa dagar har jag inte velat gå till skolan pågrund av detta!.
Orolig14årigtjej

BUP svarar:
Hej!
Jag vet inte var någonstans du läste att när man rodnar så betyder det att man gillar den person man rodnar för.
Men detta påstående är inte sant, det är fullkomligt vilseledande även om det finns en liten-liten strimla av något verkligt i det. Denna smula sanning är att rodnad uppstår utav att man upplever starka känslor.
Dessa känslor kan vara positiva eller negativa, de kan gälla person eller situation eller ibland blotta tankar som har starka känsloladdning. Men låt oss klargöra några frågor så att du bättre förstår vad det handlar om.
När vi upplever starka känslor händer det vissa fysiologiska processer i kroppen. Det händer någonting med blodkärlen, även med de minsta som finns i ansiktet. Vissa människor har en läggning att reagera på starka känslor så att de blir helt bleka ("åh, du har blivit helt likblek" kan någon utbrista i omgivningen). Det betyder att deras kärl i ansiktet reagerar på starka känslor med att de dras ihop och då blir man blek.
Andra personer reagerar precis tvärtom. Deras kärl utvidgas i liknande situationer situationer och då rodnar man. Vilket mönster man har i sin kropp är i grunden medfött, men det kan ändå ändras under tiden. Grundtendensen att snarare rodna eller snarare blekna kan vara mer framträdande i vissa perioder i livet (till exempel under tonåren) men bli mindre stark senare i livet.
Vi kan säga att bli blek eller rodna hänger ihop med att man är påverkad av känslor. Men du har antingen läst helt vilseledande information eller så har du möjligen missförstått det som stod där. Visst är det säkert så att du tycker mycket om denna lärare, men det betyder inte alls att det du känner har en sexuell innebörd. Du säger ju att du för övrigt inte dras till tjejer sexuellt. Och det är knappast troligt att hon skulle uppfatta din ansiktsfärg som tecken på att du är kär i henne.
Men du har en stark positiv känsla för henne, du kanske skulle vilja prata med henne mer, du kanske innerst inne önskar att kunna vara vän med henne - sånt händer.
Men du vet också att hon är din lärare och inte kan bli kompis med dig. En sådan krock i ditt huvud kan vara en del i de starka känslor du upplever och som leder till att du rodnar.
Du ska självklart gå till skolan! Du kan också vid tillfälle tala med henne och berätta för henne hur mycket du uppskattar henne, vad som är så bra med henne för dig som elev och hur glad du är att ha henne som lärare. Då blir hon också säkert glad.
Och det gör inget om du rodnar medan du talar med henne. Du kommer att uppleva att det inte är en katastrof med att rodna och att du inte heller blir missförstådd för det.