Blygheten förstör mycket för mig
Hejsan jag är en kille på 16 år och jag undrar hur jag ska göra för att bli av med min blyghet då den förstör mitt liv eftersom jag inte vågar göra saker som jag egentligen vill.
Jag söker även tips på hur jag kan höja mitt självförtroende då jag knappt har något självförtroende och vill gärna ha de.
Min sista sak är att jag har väldigt låg självkänsla, jag kan exempelvis sitta hos tandläkaren och skulle folk då prata i väntrummet och säga massa saker så känns det riktat till mig fast det egentligen inte är så, jag trycker ner mig själv hela tiden och känner mig värdelös
Snälla tipsa mig
Friman

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver ett vanligt och välkänt problem med blyghet som ett hinder i att man kan göra det man så gärna vill göra. Och som du också mycket riktigt ser, blyghet hänger ihop med lågt självförtroende och svajig självkänsla. Dessutom ser du lika klart att det egentligen handlar om sociala situationer. Det är i väntrummet du får konstiga tankar om vad andra tänker om dig, inte när du kanske själv promenerar i skogen.
På det sättet hänger överdriven blyghet ihop med social ångest som ibland kan slå över till social fobi. Så långt verkar det inte gått hos dig, men det är viktigt att du söker hjälp nu, innan det förvärras. Det är nämligen en risk att om man får stark blyghet (ångest, rädsla) i olika sociala situationer börjar man undvika fler och fler sociala aktiviteter, vilket i sin tur leder till att man blir ännu mer osäker på sig själv och till följd av detta börjar man nedvärdera sig själv ännu mer - alltså en ond cirkel.
Du efterlyser tips för att kunna stärka ditt självförtroende och bli av med din blyghet. De bästa jag kan rekommendera att du går in på ungdomsmottagningen.
På deras hemsida hittar du ett speciellt tema "Självkänsla och blyghet" där det också finns en rad tips vad man kan göra för att höja självkänslan och besegra sin blyghet. Du kan läsa det med stor behållning.
Men därutöver tycker jag att du också ska gå till ungdomsmottagningen i din hemkommun för samtal. Man kan självklart göra mycket själv, men stöd genom samtal, fördjupad förståelse för hur den låga självkänslan uppkommit, vad man saknar i sitt liv som till exempel bekräftelser hemma, i skola, etc kan också ge dig viktiga nycklar till att lösa ditt problem.
Den plågsamma känslan av att vara "värdelös" uppstår inte i ett vakuum. För mycket kritik, nedvärderande kommentarer hemma eller/och i skolan och från kompisarna brukar ligga bakom.
Förutom att få praktiska tips om övningar i självtillit och sociala färdigheter är det också viktig att bli bekant med "spöken" som lurar bakom för att bli kvitt dem i ditt framtida liv.