Är min ätstörning tillräcklig för BUP?
Hej! Jag är 16 år gammal och har under de senaste 2,5 åren mått periodvis väldigt dåligt psykiskt. Är just nu inne i en väldigt dålig period. Minsta lilla sak känns som en stor prestation (även vardagliga saker som att duscha, gå upp mm) och skolan är extremt påfrestande. Min bulimi har kommit tillbaka och jag har kommit till insikt i att jag verkligen vill ha hjälp med mitt mående, men har svårt att hitta rätt ställe att vända mig till. Relationen till mina föräldrar är svajig och jag har bara kontakt med min mamma i perioder pga hennes psykiska ohälsa. Med pappa fungerar det i nuläget bra, men han har tidigare varit anklagad för sexuella övergrepp på mig (inte på värsta sätt, men ändå). Mamma har under hela mitt liv utsatt mig för en viss psykisk misshandel som nu satt spår i mig.
Pga relationen till mina föräldrar har jag svårt att berätta för dem att jag behöver få hjälp, och framförallt med min ätstörning. Förstår dock om det inte finns någon annan lösning. Det jag undrar är om mina problem är "tillräckliga" för att få vård hos bup?
Har tidigare pratat med skolkurator och ungdomsmottagning vilket jag inte skulle säga hjälpte mig alls tyvärr. Vart ska jag vända mig? Vill ha en regelbunden kontakt som inte bara är via nätet. Känns som att det alltid tjatats om att jag behöver hjälp, men när jag väl är villig att ta emot den finns den inte längre??
förvirrad tjej

BUP svarar:
Hej!
Jag tänker att dina svårigheter är så pass långvariga och påverkar din vardag mycket så att du tänker klokt som funderar på att kontakta BUP för hjälp.
När man kontaktar BUP brukar man först få göra en bedömning. Det betyder att man vill kartlägga och förstå mer om de svårigheter som man söker för.
Det som dessutom talar för att BUP kan vara rätt väg att gå för dig är din bakgrund under din uppväxt.
Man vet nämligen att sådana svårigheter i familjen, som du berättar om, kan göra att de problem man senare kan få, kan vara mer komplicerade.
Då kan man behöva ha förståelse för helheten kring de problem man har. Den kunskapen finns hos behandlare och läkare inom BUP.
Efter ett första samtal på BUP så kommer man vilja få kontakt med dina föräldrar.
I din ålder så brukar man kunna ha egna samtal vid BUP om man önskar det och behöver det i den fortsatta behandlingen.
BUP kan ha samarbete med föräldrar på olika sätt beroende på om man är yngre eller äldre tonåring. Hur samarbetet mellan BUP och föräldrarna ser ut kan också bero på vilken sorts problem man behöver hjälp för.
Du kan ta upp det när du kontaktar BUP.  Berätta om hur det är hemma och hur dina svårigheter ser ut, så kommer behandlaren diskutera med dig hur man går vidare.
Lycka till och ge inte upp!