Mår skitdåligt och har svårt att prata ut
13 årig tjej som mår skit dåligt och har gjort länge. Har självskadebeteende och självmordstankar. Har svårt och prata ut och ingen av mina föräldrar vet hur jag mår. Vill inte må såhär längre. Hjälp vad ska jag göra??
Tjej som behöver hjälp

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till oss och frågar hur du kan göra. Jag tycker det låter som du kämpar med ett allvarligt problem, när du berättar om att du självskadar och tänker på att du inte orkar leva.
När man är i din ålder så brukar det vara alldeles för svårt att kunna lösa svårigheter som det här på egen hand. Det tänker jag att du behöver få hjälp med.
Många unga i din ålder hör av sig till oss med liknande svårigheter som du kämpar med. Så du är inte alls ensam om att ha dessa problem.
Det är inte ens fel eller skuld att man kan få dessa problem. Det kan ändå vara vanlig reaktion att man skäms över sig själv. Det kan många gånger göra det svårare att prata om hur man mår (fastän man inte alls borde behöva känna så).
Jag tänker att det måste även var kämpigt för dig att bära på alla dessa känslor och tankar på egen hand?
Många gånger kan det kännas svårt att ta första stegen mot att öppna sig för sina föräldrar och berätta. Men det kan också bli en vändning när föräldrarna får veta och börjar förstå allvaret i hur man mår.
Om det känns som du inte själv kommer kunna våga ta upp det här med föräldrarna så kan du också få hjälp med det.
Ett första steg för dig skulle kunna vara att ta kontakt med din skolkurator eller skolsköterska. Där kan du få stöd att börja prata om det som känns svårt.
Skolkuratorn eller skolsköterskan brukar sedan kunna hjälpa till att prata med föräldrarna. De kan också ge råd och vägledning hur ni sedan kan gå vidare. Det finns flera olika vägar för dig att få fortsatt hjälp och stöd.
Du kan ringa en kurator på BRIS och få råd hur du kan göra för att få hjälp med det du behöver.
Det viktigaste just nu är att du berättar för en vuxen som kan hjälpa dig att få vidare hjälp och stöttning.
Var rädd om dig och vänta inte med att ta hjälp!