Vill kunna kontrollera min ilska
Hej jag är 13 år och har extremt svårt att kontrollera min ilska. Det har blivit mer och mer nu när jag började i sjuan, ibland kan det gå så illa att jag skadar folk som är nära och någon gång har det hänt att jag blivit så arg att jag började gråta. Jag behöver verkligen hjälp att kontrollera min ilska innan jag börjar skada folk för att få bort den helt. Jag som person är ganska blyg och då själv tycker jag att det är konstigt att jag kan ha en sån ilska jag vet inte om jag vill åka in till en mottagning och göra en utredning men det skulle ju kännas bra om jag fick veta om jag har någon slags diagnos eller om det är hormoner.
Arg

BUP svarar:
Hej Arg!
Ditt mejl visar att du har en mogen insikt om att du är ute på farliga vägar på grund av att din ilska väcks så lätt och att du gör då saker du ångrar. Du är inne på funderingar om det är någon diagnos eller hormoner som skulle kunna förklara varför du har så svårt att behärska dig när du bli arg.
Jag vill först skriva att det kan vara både det ena och det andra eller ingetdera.
Låt oss börja med att vi människor är olika även på det sättet som vi hanterar negativa händelser, motgångar, frustrationer på.
Vissa av oss blir direkt ledsna, får tårar i ögonen, drar sig undan.
Andra precis tvärtom - blir utagerande arga.
Men man brukar säga att ilska och ledsenhet är två sidor av samma mynt. Du känner själv hur nära dessa känslor ligger till varandra för att du skriver att du kan börja gråta av känslostormen du upplever i vissa situationer.
Därför är det viktigt att du börjar tala med en professionell person. Frågorna är många när man försöker förstå vilka konkreta orsaker som kan ligga bakom en sådan låg tröskel till aggressivt beteende.
Innan man börjar göra utredning för någon diagnos får man först titta på en hel del omständigheter i ens liv.
Till exempel: när började problemet med aggressivt beteende? Hur ofta och var uppstår det och i vilka utlösande faktorer kan man hitta?  Hur ser det ut hemma? Är det lugnt och trivsamt eller är det oroligt hemma? Är relationerna spända och konfliktfyllda? Vad lär man sig hemma om hur man löser konflikter?
Hur är situationen i skolan med lärarna, kompisar, trivs man i skolan eller lever man mycket stress?
Stress för övrigt kan också orsaka att man har en ständigt förhöjd irritationsnivå som snabbt slår över i regelrätt ilska när någonting höjer irritationsnivån ett snäpp till.
Vad ser dina föräldrar av ditt problem med ilska och vad säger de själva om det? Är det så illa som du beskriver, måste det ha kommit upp både hemma med dina föräldrar och i skolan med lärarna, kan man anta.
Därför finns det olika vägar att gå för att du ska få hjälp. Och jag vill absolut bekräfta att jag håller med dig. Du ska få hjälp innan problemet förvärras och leder till svåra konsekvenser.
Ett sätt är att du talar med dina föräldrar och ni tillsammans söker hjälp på BUP för att reda ut vad som förklarar problemet och vad man behöver göra. Det är möjligt att man landar på en utredning för någon diagnos, men det är inte alls säkert.
Du kan också vända dig till kuratorn i skolan och diskutera problemet först med henne/honom.
Du kan också på egen hand vända dig till ungdomsmottagningen för samtal.
Ytterligare en möjlighet är att du eller dina föräldrar ringer till vårdcentralen och frågar om de har infört det som kallas "första linjens psykiatrisk vård" (många vårdcentraler har det) och i så fall boka tid där.
På nätet eller per telefon kan du få mer konkret rådgivning på bris.se.
Du har ett gott omdöme då du ser att du inte kommer till rätta med din ilska ensam.
Ta hjälp!