Känner mig otroligt obekväm med min kropp
hej, jag är en tjej på 13 år som mår skit. jag känner mig otroligt obekväm med min kropp, jag tycker att jag är tjock, ful och äcklig och har gjort det sedan jag började gå upp i vikt vid 11 års ålder. har skadat mig själv många gånger på grund av dethär men nu har jag kommit ifrån det, för tillfället iallafall. jag har försökt med mycket för att bli smalare och gå ner i vikt för jag vet att jag skulle må bra bara jag blev nöjd med min kropp. jag vill även bevisa för mig själv att jag faktiskt klarar av det som jag så länge kämpat med. problemet är det att hur mycket jag än försöker syns ingen skillnad. jag har tränat mycket och ätit nyttigt men väldigt lite, det jag fått i mig har jag spytt upp. nästan alla mina vänner är smala och jag klarar nästan inte av att vara med någon då jag bara mår dåligt av att alltid vara den tjockaste. jag vet inte vad jag ska göra, vill inte må såhär längre. ett tag kändes det som om allt var bra, jag var hyfsat nöjd med mig själv men innerst inne visste jag att det inte skulle hålla i längden, vilket det inte gjorde. jag känner mig så svag för att jag inget kan göra, vad ska jag göra?
mår skit :)

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Vad jobbigt du har det! Jag känner igen mig själv i det du beskriver och jag vet hur ledsamt det är att vara 11 år och känna sig tjock och klumpig när man tycker alla andra tjejer är smala och nätta.
Jag gissar att du gick upp i vikt när du var 11år på grund av att du kom in i puberteten. Någon gång mellan 8 och 14 år brukar man komma i puberteten, men det kan hända både tidigare och senare. Den pågår olika länge hos olika personer. Man växer både på längden och på bredden. Flickkroppen blir bredare, brösten börjar växa och mensen kommer. Man får fet hy och fett hår och kan känna sig äcklig av den anledningen. Det finns nog ingen som är helt nöjd med puberteten. Det är jättejobbigt att vara först i klassen bland tjejerna med att bli rundare, att få bröst och mens. Men det är också jättejobbigt att vara sist och ha kvar sin flickkropp när alla andra utvecklas till unga kvinnor. I din ålder brukar man vilja vara som alla andra, eller som man tror att alla andra är. Man tenderar att bara jämföra sig med de smala, populära och lyckade. Om du ser dig omkring tror jag nog att det finns stora variationer, att det finns folk i din närhet som inte är trådsmala.
För förutom att det finns variationer i när puberteten kommer, ser vi ju i verkligheten olika ut. Vi är olika långa, olika tjocka, har olika form på näsan osv. Den som är längst lider av det, den som är kortast har komplex över det.
Det som förändrats sen jag växte upp är att kroppsfixeringen har ökat något otroligt och det har mycket med internet och sociala medier att göra.  Det betyder att det inte är dig det är fel på utan de normer som finns om hur man borde se ut!
Kan du komma på något som är bra med dig? Vad tror du att dina vänner skulle säga att du har för positiva egenskaper? Med det vill jag säga att människor är mycket mer än sitt utseende och jag önskar att du så småningom ska tycka om dig som den just du är. Det kan ta tid, men jag är övertygad om att du klarar att acceptera dig själv och om några ska se tillbaka på ditt 13-åriga jag med kärlek och ömhet.
Du undrar vad du ska göra så att du kan må lite bättre. Jag tycker du ska prova att prata med någon vuxen professionell som kan mycket om hur det är att vara 13 år och missnöjd med sin kropp. På Ungdomsmottagningen arbetar det erfarna behandlare som har stor vana att ge stöd åt unga med bekymmer liknande dina. Jag tycker du ska försöka ta tag i detta så snart du kan. Det är bättre att göra det nu, innan det blir allt för kämpigt.
Hos Tjejzonen kan du chatta med en Storayster, som är så himla fina och bra på att ge stöd och tröst.
Ta hand om dig!