Har självmordstankar och bryter ihop varje dag
Hej
ja behöver råd typ. Ja har mått dåligt i ca 2 år o ja vet it ens hur ja ska förklara men. Ja skar mig ett tag men efter många diskussioner me min kompis berättade ja för mamma o hon tog rakbladen. Hon sa att hon skulle kontakta er men d gör hon it, d som att hon it bryr sig. Hon har it frågat en enda gång hur ja mår sen ja berättade allt om hur ja mådde ( självmordstanka osv ). Hon bryr sig it, o allt blir bara värre. Hon sa t min syster o min syrra o ja gick på stan typ igår o då sa ja typ att de it bryr sig om hur jq mår längre. O då sa hon vadårå d mår bra. O d gör ja it men varken hon elr mamma verkar bry sig. Iaf nu tkr min kompis att ja behöver söka vård för asså ibland kan ja it kontrollera mig för varje dag så bryter ja ihop o d gör ja flera ggr per dag vet it hur ja ska klara d när skolan börjar igen. Men iaf när ja mår som sämst så allt blir bara tomt o ja vet it ja kan it kontrollera mig, för några dagar sen hitta ja massa tabletter ( pappa ä läkare så d ä överflöd av sånt o han vrt it hur ja mår för de e skilda o m) o då tog ja massa o d förstår ut hur nära ja va att svälja de, bara få slut på allt, men min kompis stoppa mig så m. Hon säger att hon kan följa me osv men ja vet it om d äns ä värt att falka vård. De ksk it tkr att ja mår tillräckligt dåligt o då blir d bara konstigt. O d finns så många som mår sämre än mig så vrf ska ja ta upp resurser. Iaf vill höra va du tkr borde ja d elr it o hur ska ja gö me mamma?
Förvirrad

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker det låter som du har det jättekämpigt och mår dåligt på ett allvarligt sätt.
Du skriver att du skärt dig när du mått dåligt och att du var nära att göra ett självmordsförsök med tabletter.
Om du berättar det när du söker hjälp så kommer den du pratar med förstå att det är allvarligt och att du behöver få hjälp med det här.
Det är svårt att veta vad som rör sig i din mammas tankar. Kan hon på något sätt missförstått allvaret i hur du mår? Hur otroligt det än kan verka? Tror du att det kan gå att försöka prata med henne igen om det här?
Det är en djup instinkt hos föräldrar att vilja skydda sina barn och bry sig om sina barn. När de känns för ett barn som att föräldern inte bryr sig brukar det vara något annat problem som har kommit emellan.
Det här behöver ni få hjälp med att reda ut. Men du ska inte behöva känna att du har ansvar för att lösa det.
Hur är det mellan dig och din pappa? Skulle du kunna berätta för honom hur dåligt du mår?
Om du inte känner att det här går att reda ut det med dina föräldrar just nu så kan du söka hjälp på egen hand.
Man kan ringa själv till sin BUP-mottagning och komma på ett första samtal på egen hand. Sedan hjälper behandlaren till att prata med föräldrarna.
Ett annat alternativ är att du vänder dig till en ungdomsmottagning för en egen samtalskontakt.
Du kan också ta hjälp via skolkuratorn eller skolsköterskan på din skola.
Jag tycker du ska ta en kontakt och inte vänta längre med det.
Självmordstankar är ett tecken som man alltid ska reagera på och ta hjälp för.
Var rädd om dig!