Vet ju inte varför jag mår som jag gör
Hej. Har mått dåligt i något över två år nu, och det går lite i intervaller.
Periodvis mår jag ändå helt okej, och kan känna mig glad i längre stunder.
Och periodvis, så mår jag så dåligt att jag inte orkar med någonting.
Jag har tidigare skärt mig, men har haft uppehåll i några månader nu, men tankarna börjar snurra i samma banor igen. Och har även haft mycket självmordstankar tidigare, och det börjar också komma igen. Klarar inte av skolan längre.
Kan man bli deprimerad utan att något har hänt? Hur ska jag kunna motverka detta?
Alla säger bara att jag ska ''gå och prata med någon'' men det finns ju som inget att prata om, eftersom att jag inte vet varför jag mår som jag gör.
xandetagx

BUP svarar:
Hej xandetagx !
Det är klart att du ska gå och prata med någon, eftersom du mår så pass dåligt som du gör!
Det spelar ingen roll att du inte vet varför du mår som du mår, det går att få hjälp ändå. Ofta kan det vara flera saker som hänger ihop och som påverkar hur man mår, men ibland kanske man inte hittar någon yttre orsak.
Det viktiga är att det ändå går att få hjälp. Det finns saker som man kan göra för att må bättre och ibland kan man också behöva hjälp av mediciner för att må bra. Hur det är för dig vet jag inte, men helt klart är att du mår alldeles för dåligt för att bara vänta och se om det går över av sig själv. Det är bra att du signalerar så här tidigt, innan du hunnit börja självskada dig igen och innan självmordstankarna blivit alltför kraftiga.
Jag tycker att du i första hand ska prata med dina föräldrar om hur du mår. Det verkar ju som att det finns personer runt dig som har märkt att du mår dåligt och som vill att du ska söka hjälp. Hör dina föräldrar till dem? Om inte - berätta för dem så att ni kan söka hjälp på BUP tillsammans. Du hittar adresser under fliken: "Hitta mottagning" på den här sidan.
Om det här inte fungerar så kan du vända dig till skolkurator eller skolsköterskan i din skola och berätta hur du mår, varför kanske du kan förstå sen.
Om du vill kan du använda dig av ditt brev till oss och mitt svar.
Jag lägger till några artiklar om depression och nedstämdhet som du kanske kan ha hjälp av.
Hoppas nu att du går vidare och söker hjälp - den finns.