Hur får man heldygnsbehandling?
Hej. Jag undrar hur man får en heldygnsbehandling.. det låter ganska bra för min del, men vet ej hur man går till väga. Tacksam för snabbt svar!
hjälp

BUP svarar:
Hej!
Att du önskar att bli inlagd på en BUP klinik säger tydligt att du har många problem och svårigheter som du absolut behöver få hjälp med. Men vet du, att avgöra vilken form av behandling du skulle bli bäst hjälpt av kan man bara göra om man träffar dig personligen. Det kan man göra på en vanlig BUP-mottagning eller om du av någon anledning kommer in på BUP:s akutmottagning.
Du måste nog först tala med dina föräldrar. För att bli inlagd måste föräldrarna ge sitt samtycke och diskutera de behandlingsalternativ som BUP bedömer att du behöver. Om du av någon anledning känner att dt är omöjligt att tala med dina föräldrar och få deras hjälp med att kontakta en BUP-mottagning kan du själv ringa och säga att du inte kan tala med dina föräldrar men behöver hjälp. Du har rätt till att komma på ett första bedömningssamtal.
Ett annat alternativ är att du vänder dig till skolkuratorn eller skolsköterskan för att förklara hur det är med dig och att du behöver deras stöd att kunna tala med dina föräldrar om en behandling på BUP. Likväl kan du vända dig till  ungdomsmottagningen och få deras stöd i din fråga.
Du kan läsa mer om heldygnsvården i den länk jag bifogar nedan.
Adresser och telefonnummer till BUP-mottagningarna hittar du på vår hemsida.