Det enda jag lever för är droger och alkohol
Hej jag är en tjej på 15 år och jag mår helt talat skit, jag kan inte prata med mina föräldrar om hur jag mår för det tror bara att jag ljuger. När jag var 14 försökte jag ta livet av mig men lyckades tyvär inte. efter mitt självmordsförsök så började jag självskada sen så fick mina föräldrar reda på det och fick sån grov ångest att de kunde se vilket misslyckande jag var så slutade med att skära mig och vände mig istället till cigg och alkohol men sedan när jag blev "imun" mot det och det dämpade inte smärtan så vände jag mig till droger. Jag slutade aldrig med att röka eller dricka men jag mixade allt och det fick mig att må lite bättre en stund. När mina föräldrar tog ett narkotika prov på mig och det blev positivt så sa jag till de att jag mår dåligt men de trodde inte på mig så jag fortsatte att använda droger mer ofta och jag drack varje dag innan skolan under skolan och efter skolan och jag skar mig innan skolan också. jag kunde inte gå till skolan om jag inte fått minst 2 shots i mitt system för jag visste att om jag inte tog shotsen skulle jag må så som jag gör påriktigt. jag vill verkligen ta livet av mig men det ända jag lever för är seriöst droger alkohol och cigg. Vad ska jag göra, och kommer inte kunna gå till bup för mina föräldrar tror inte på mig och min skolsköterska gör inget åt det. Jag pratade med min skolsköterska om att jag försökte ta livet av mig men hon gjorde inget åt det, Vad i helvete ska jag göra för att orka leva lite lite längre?
En död själ

BUP svarar:
Hej!
Så himla bra att du hörde av dig till oss. Du verkar ha hamnat i en svår mycket situation som du absolut behöver få hjälp med. Jag vill att du ska veta att det finns bra hjälp för de problem som du kämpar med just nu.
Du berättar att alkoholen eller andra sätt att döva dig verkar ge dig en lindring i stunden. Det är inte ovanligt att man testar att ta till droger eller alkohol när man mår dåligt psykiskt. Du är långt ifrån ensam om det.
Men på sikt så riskerar man att fastna i dessa beteenden och bli beroende. Många gånger kan de psykiska problemen bli värre med tiden, när man använder alkohol och droger. Därför är det viktigt att du får professionell hjälp.
Jag tycker det är viktigt att du också får hjälp att förstå mer om orsakerna till att du började må så här dåligt. Vad det var som gjorde att du faktiskt försökte ta ditt liv när du var 14år? Vilka psykiska svårigheter gör att du skär dig och dövar dig?
Det är sorgligt att dina föräldrar inte har förstått hur dåligt du mår. Det måste vara svårt för dig att blir så här ensam med dina svårigheter.
Jag tycker du behöver få hjälp snabbt och inte ska vänta längre med det.
Jag tycker du ska börja med att kontakta den specialiserade öppenvården på Maria Ungdom. De hjälper tonåringar som mår psykiskt dåligt och som även riskerar att bli beroende av alkohol eller andra droger.
Du kan ringa dem direkt för att få mer information om hur kontakten med dem går till.
Om de inte skulle ta emot dig för ett första besök utan dina föräldrar, så vill jag här ge dig fler vägar till att du får kan få hjälp.
Du har rätt att få ett första bedömningssamtal på din BUP-mottagning. Efter det första besöket så kan behandlaren på BUP hjälpa till att kontakta dina föräldrar.
Du kan också på egen hand gå till en ungdomsmottagning. Där kan ungdomar ha egen samtalskontakt hos en professionell behandlare.
Du kan ringa och prata med en kurator på BRIS och få råd direkt hur du kan gå till väga för att få hjälp.
Ge inte upp! Det finns flera sätt för dig att kunna få hjälp och behandling.
Ta en kontakt redan idag. Vänta inte med det.
Och var rädd om dig!