Psykologen är för lugn
Hej alltså hur säger man till sin psykolog att den är för lugn och jobbig?, Känner att det jag ska prata om är något som jag skämms så mycket över och orden är så svåra att få fram att det hjälper inte med en sån person som är så lugn, blir stressad av att bara kolla på henne, medans kuratorerna är glada och positiva? Har detta med utbildningen att göra? Jag tycker iallafall inte om det, skrev till bris dem sa att jag kunde visa vad jag skrev dit till psykologen, men sa det jag skriver hellre och så kan personen läsa och hjälpa mig dra i gång ett samtal för har svårt att få fram orden.. men hon verkade inte ens fatta vad jag menar. Hoppas att ni någonstans kan förstå vad jag menar med att det är svårt för mig att kunna prata om det när med en person som är så lugn så det bara stressar upp mig, vill ha en lätt, driven och positiv och glad person att prata med. Bli ju deprimerad av att bara höra psykologen prata ... , Borde jag prata med en kurator istället ? Eller dem kanske inte kan hjälpa då jag har ett ganska allvarlig psykiskt tillstånd just nu, mycket döds/självmordstankar , ånger och skam. Hade varit så skönt om man bara kunde skriva med någon psykolog istället, och sedan när den vet allt kunna prata...:(.
jordgubbe

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver ett problem som inte sällan uppkommer när en patient på något sätt inte "klickar" med sin behandlare. En terapeutisk relation är en ytterst personlig relation och det är jätteviktigt att man så att säga hittar varandra i samtalen. Ibland händer det att man inte hittar gemensam ton, inte hittar öppningar.
Du är inte ensam om att känna så. Men det handlar aldrig om en viss yrkeskategori eller typ av utbildning som du tror. Kuratorer och psykologer är just personer och det finns olika personliga stilar bland psykologer och kuratorer. Och tänk på att vissa patienter uppskattar just det att behandlaren (psykolog eller kurator) är jättelugn medan andra, som du, önskar sig en behandlare som ger mer känslomässiga gensvar.
Om du känner att du har försökt att förklara för din psykolog att du har svårt för att berätta i levande ord, om du har försökt att skriva till henne - så som Bris också föreslagit - men hon förstår inte din skriftliga berättelse heller, då är det dags att ta upp möjligheten att byta behandlare. Jag vet att det kan vara motigt att säga det till henne. Men det allra viktigaste är att du får rätt hjälp, allt annat är underordnat detta. Funkar det inte med henne kan man vända sig till till enhetschefen och be/kräva att få en annan behandlare. Du är varken den första eller den sista patienten på BUP som gör det. Alla på BUP vet att det som inte fungerade bra hos den ena kan bli alldeles utmärkt hos en annan eftersom det handlar om känsliga mänskliga relationer.
Du skriver själv att du har mycket allvarliga problem som du räknar upp. De är verkligen mycket allvarliga. Kärnan är antagligen just den skam som hindrar dig i att kunna tala om det som hänt eller du har gjort. Vägen ut ur det är att du hittar en behandlare som aktivt hjälper dig att komma över skammen. Benämn denna skamkänslan, bara att det finns och att det är ett hinder, så kan du få hjälp med att besegra skammen och ta itu med det som döljer sig bakom. Alla gör misstag, alla gör saker någon gång man skulle helst vilja göra ogjort men det som har hänt, det har hänt. Det är samtal som hjälper dig att få en realistiskt syn på händelserna och du ska kunna gå vidare med ditt liv befriad av skammen. Kräv en behandlare som du känner dig trygg med och därför kan öppna dig inför.