Kan inte sluta trycka ner mig själv
hej!
jag är en tjej på 15 år och jag kan inte sluta trycka ner mej själv, jag är extremt osäker på mig själv och de gör att jag ser så många fel med mig, det har lätt till ångest,självskadebeteende och självmordstankar.
ibland glömmer jag att täcka över mina R å vissa kollar på mig och tror att jag fejkar, men det gör jag inte. det får mig att tänka på vad alla tänker, och om ngn ens vill att jag ska vara kvar, vet att ni kommer svara att jag ska sluta tänka så men det är inte så lätt:(
Får ganska ofta panikångestattacker och det händer ofta att jag börjar skada mej själv, men sen får jag så grov ångest över det:( snälla hjälp vad ska jag göra? hur blir jag av med självmordstankarna, ångesten å självskadebeteendet?
tacksam för svar!<3
( vill inte gå till bup, men vet att jag kommer bli tvingad tillslut)

BUP svarar:
Hej!
Vad modigt av dig att skriva till oss trots att du inte vill gå till BUP!
Jag tror att du ändå innerst inne vill ha hjälp från BUP, men att du är jätterädd för vad som kan hända på BUP. Jag antar att du menar att det är det dina föräldrar som till slut kommer att tvinga dig till BUP? Om det är så tror jag de vill göra det för din skull, för att de är oroliga, att de bryr sig, att de vill att du ska må bra. Föräldrar brukar bry sig om sina barn. Men det är klart att man är är orolig över sånt som man inte har en aning om vad det är.
Jag kan lugna dig med att vi på BUP har väldigt mycket erfarenhet av att träffa ungdomar som dig, med ångest, självskadebeteende och självmordstankar. I de allra flesta fall kan vi också hjälpa till så att problemen minskar. Jag skickar med information om vad som händer på BUP så kan du läsa på och vara förberedd.
Jag känner inte igen att någon som svarar på den här sidan skriver att det bara är att sluta tänka så. För mig blir det som att säga: -Lyft dig i håret! och det vet ju både du och jag att ingen kan lyfta sig själv i håret.
Du är så extremt osäker på dig själv och jag vet inte varför. Det kanske har varit så sen du var liten. Vissa barn är osäkra från det att de är jättesmå och då kan det kanske handla om ett släktdrag. I annat fall kan man ha råkat ut för en eller flera obehagliga händelser. Mobbning är en väldigt vanlig orsak till att man mår dåligt. Hur det nu är kanske det underlättar för dig att veta att panikångest inte är farligt. Det kan kännas som att man är på väg att dö, men attacken går alltid över efter ett tag. När man vet det kanske det är lättare att stå ut. Det som verkligen är farligt är självskadebeteende! Man kan skada sig väldigt, väldigt allvarligt! Jag känner igen det du skriver om att ångest leder till att man skadar sig själv, och också att ångesten efter det blir ännu värre och att man skadar sig ännu mer. Det blir alltså som en ond spiral, som bara snurrar på och blir värre och värre. Många ungdomar har precis den erfarenheten att det bara blir värre och jag brukar säga att det handlar om att självskadebeteendet har kidnappat hjärnan och inbillar den att man mår bra av att skada sig, fast det i själva verket är tvärtom. Man tror att man har kontroll fast det inte alls är så.
Ett problem, som jag ser det, är att vi, i samhället, pratar alldeles för lite om självskadebeteende. Det innebär att vi inte reagerar tillräckligt snabbt för att hjälpa personer med självskadebeteende. Vi vet för lite om det och vi behöver prata mer om det, så att folk i allmänhet kan förstå att vi behöver ställa upp och hjälpa till och sluta stirra på dem som har självskadeärr.
Du kan kolla på nätet om självskadebeteende: Shedo Jag tycker deras färdighetslistor är bra när det handlar om att stå emot att självskada sig.
Jag är övertygad om att du kan få hjälp och att du kan ta emot hjälp. Det kommer inte alltid att kännas som det känns nu. Det är jobbigt att bryta ditt beteende, men det går! Snart är det ett avslutat kapitel i ditt liv. Våga stå upp för dig själv och våga visa dina ärr!
Lycka till och ta hand om dig!