Hatar min kropp och att prata om det hjälper inte
Hej!
Jag har sen 5:an (går i 9:an nu) pratat med en kurator på BUP och i skolan om hur jag ogillar min kropp men det hjälper aldrig.
Nu HATAR jag min kropp och tro mig HATAR är de minsta ordet jag kan använda nu. Jag har mjuk mage och lite hängig typ bara överflödig hud och fett från vikt nedgång.Jag har skade betende och vill dö pga min kropp.
Men är allt man kan gö verkligen bara att prata? Jag vill göra en operation för att få bort de jag inte vill ha men min familj har ej råd. Vad kan jag göra?
Jag orkar inte längre... jag gråter, får ångest, panikattacker, skadebeteenden och vill dö pga hur min kropp ser ut. Finns det nått BUP kan göra förutom att bara prata?
Jag känner att jag behöver verkligen hjälp fort annars vet jag inte vad som händer...
Hjälp..
//Isabell
Isabell

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hörde av dig. Du verkar ha ett mycket svårt förhållande till din egen kropp. Du skriver att du har haft samtal om ditt självhat i flera år. Men du tycker inte att samtalen har hjälpt dig.
Känner du att samtalen kunnat ge dig svar på hur ditt självhat började? Det kan vara viktigt att få förståelse kring det eftersom det kan påverka hur man planerar vidare behandling.
I vissa fall av självhat mot kroppen kan det vara så att man blivit utsatt för en svår händelse, som mobbing eller andra trauman. Då kan man behöva få särskild behandling kring det. Förstå de känslorna som kan finnas bakom självhatet för att komma vidare.
I andra fall av starkt självhat mot kroppen kan det finnas olika former av ätstörningar eller andra tvångsmässiga fixeringar inblandade. Du nämner att du har gått ner i vikt?
Jag tror det är viktigt, att du får hjälp att förstå dig själv som ett första steg. Tycker du att du har fått tillräcklig hjälp med det?
Jag tänker att du och dina föräldrar också skulle behöva ta upp och diskutera med kuratorn på BUP hur ni ska gå vidare. Nu när du känner att samtal i nuvarande form inte är tillräcklig hjälp.
Om du inte känner att du trivs med din nuvarande behandlare så har man möjlighet att ta upp att man vill byta till en annan behandlare.
Jag tycker att du berättar om allvarliga problem när du skriver att du självskadar och vill dö. Många gånger kan man förutom samtal även träffa läkare på BUP för att få en bedömning.
Ibland när ungdomar inte tycker att samtal är tillräcklig hjälp så bedömer läkare i vissa fall att man kan vara hjälpt av behandling med både medicin och samtal.
Har du fått möjlighet att prata med en läkare om det? Annars kan det ytterligare vara en sak som ni kan ta upp och fråga om på BUP.
En annan sak som slog mig när jag läste ditt mejl är att du skrivit att du är en kille som heter Isabell? Betyder det att du även har funderingar om din könsidentitet eller är jag helt fel ute?
Jag vill bara nämna i så fall, att då kan det vara mycket viktigt att du får möjlighet att tala om det i din behandlingskontakt. Det kan vara något som kan påverka förhållandet till kroppen i hög grad.
Jag vet inte om du tycker att du fick till tillräckligt bra svar på din fråga? Men förhoppningsvis har du fått med dig en del tankar om hur du kan gå vidare i kontakten med BUP.
Ge inte upp. Ibland tar det tid innan man hittar ett sätt att må bättre. Men viktigt att du känner att man gör allt för att du ska få den bästa hjälpen.
Ta hand om dig!