Vågar inte berätta för mina föräldrar
Jag känner oro i hela kropen. Jag tenker på det varje dag i skolan och hema. VAD SKA JAG GÖRA ? Jag har känt det i ca 12-18 månader mina föreldrar tror att det bara litelite
jag vågar inte bereta för dom. Mina föreldrar är sjilda och min mamma är psykolog.
snälla hjälp mig tack.
Elvira

BUP svarar:
Hej Elvira!
Så modigt av dig att skriva till oss när du bara är åtta år gammal. Du skriver att du har inte vågat prata med mamma eller pappa om hur du mår.
Ibland känns det svårt för barn att våga prata hemma. Då är det bra att börja prata med en annan vuxen.
Om du vill kan du berätta för din lärare eller någon annan vuxen i skolan som du gillar att prata med.
Många barn pratar också med sin skolkurator eller skolsyster när det finns olika saker hemma som ger oro eller som gör att man känner sig ledsen.
Många barn tycker att det är jobbigt hemma när föräldrarna är skilda. Ibland bråkar föräldrarna mycket. Då kan familjer få hjälp med det.
Här på våga berätta så kan du se filmer om hur barn kan prata med vuxna när något är jobbigt.
Följ mitt råd och berätta för en vuxen i skolan eller på fritids.
Så kommer den personen hjälpa dig.