Är det läge för mig att gå till BUP?
Hej jag är en tjej på 11 år och mår jätte dåligt. Jag har ångest och skadar mig själv. Jag har försökt att ta självmord ett antal gånger. Så jag har några frågor.
1 är det läge för mig att gå till bup?
2 ska jag berätta för en vuxen?
3 är det här helt anonymt?
tjejen som vill dö

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Vad bra att du skriver till oss och frågar. Det kan vara lite svårt att själv få något perspektiv på de egna problemen. Är de för små? Vad kommer andra att tycka? Hur ska jag göra?
Jag antar att du inte berättat för dina föräldrar? Du frågar om det är läge att berätta för någon vuxen. Det tycker jag utifrån vad du skriver. Ibland är det svårt att berätta för föräldrarna och då kan det kanske vara lättare att gå till skolsyster/skolkurator? Eller kanske känner du någon annan vuxen som du känner att du kan prata med? Men oftast behöver föräldrarna veta för att man ska få hjälp på BUP eftersom du inte är så gammal.
Du skriver i din signatur - "tjejen som vill dö" och du skriver att du försökt ta ditt liv flera gånger. Jag undrar verkligen hur det kommer sig att du mår så dåligt. Är det något som händer hemma eller far du illa i skolan,blir mobbad eller har du varit med om något som är svårt att prat om? Vad det än är hoppas jag att du vågar berätta för någon vuxen så att du kan få hjälp att må bra.
Om du vill fortsätta att prata med någon anonymt så kan du göra det på Bris tel. 116 111 eller Mind-självmordslinjen tel. 90101
Nu när du skriver till oss är du anonym men du kan inte vara det om du och dina föräldrar tar kontakt med en BUP mottagning. Men du och din vård skyddas av sekretess så inga andra får veta något.
Bra att du skrev till oss! Hoppas att du vågar  berätta och få hjälp. Det kan du absolut få!
Lycka till.