Minnen av sexuella händelser i familjen
Hej. Det är så här att för några år sedan när jag var mindre gjorde min mammas sambo saker mot mig. Han visade sitt kön för mig, höll om mig på ett konstigt sätt när jag spelade datorspel en gång. Och sen när jag sov vaknade jag till en gång av att han hade sin hand mellan benen på mig. En annan gång vaknade jag också upp av att han satt vid min säng  och att hans hand var under mitt täcke och att jag då föste undan den. Men sen somnade jag igen, så jag har ju ingen aning om vad som hände innan eller efter. Jag har nu äntligen berättat det här för min mamma, men det känns verkligen inte som att hon tror på mig även om hon säger att hon gör det. Hon tror att det kan bara handla om ett missförstånd, men det kan det inte vara. Jag förstår självklart varför hon försöker komma på en förklaring eftersom att det verkar inte vara sant eftersom den här personen i vanliga fall är snäll. Hon försöker hela tiden fråga mig varför det inte kan vara ett missförstånd och jag vet att det inte är det, men jag kan inte förklara. Jag vet verkligen inte hur jag ska förklara. Grejen är också den att jag tror inte hon fattar hur mycket jag önskar att allt det här bara är ett missförstånd. Sen är jag en person som också väldigt lätt blir påverkad av andra och vad dom tycker, tänker och säger. Därför är det som om jag har börjat tvivla på om jag verkligen upplevde det så, om jag kanske bara kommer ihåg fel. Men samtidigt så vet jag att det hände. Sen vill jag verkligen inte skada någon annan eller få någon att känna sig dålig eller tänka på något negativt så jag vill absolut inte att mamma ska berätta det här för någon annan familjemedlem, för jag vill bara inte att någon annan ska få mer negativitet i sitt liv. Men jag vet verkligen inte vad jag ska göra nu. Jag känner mig så ensam för det finns ingen jag kan vända mig till. Jag känner mig också så dålig för att det känns som att jag har förstört för andra. Det var inte det jag ville, men jag behövde säga det här till någon. Jag vet verkligen inte vart jag ska ta vägen. Snälla hjälp.
L

BUP svarar:
Hej L!
Så bra att du skriver om det svåra dilemmat du står inför. Din berättelse är tyvärr typisk. Man har varit sexuellt utsatt, som det oftast sker, av någon närstående i familjen. Man talar längre inte om det. Sen talar man om det men omgivningen - i ditt fall mamma - tvivlar. Man börjar själv tvivla. -"Hände det verkligen eller är det ett hjärnspöke?" Tvivlet slår rot, inte minst för att man inte vill skada någon, speciellt inte någon man älskar, till exempel mamma som helt klart skulle lida av att hennes sambo har gjort något så upprörande mot dig när du fortfarande var bara ett barn.
Man behöver inte var lättpåverkad för att hellre ifrågasätta sig själv och acceptera bortförklaringar ("missförstånd") än att orsaka konflikter och slitningar i familjen. Många krafter alltså som påverkar dig i den riktningen att du börjar tvivla på dig själv. Men gör inte det! Du kommer ihåg det du kommer ihåg.
Det råder ingen som helt tvekan om att du behöver tala om det som hänt och få hjälp med att välja vägar hur du ska hantera hela situationen. Mitt förslag är att du ganska omgående vänder dig till ungdomsmottagningen.  Förutom att du får möjlighet att i detaljer berätta vad som har hänt behöver du också tala om hur det som har hänt påverkar dig. Det blir inte lätt, det blir inte det. Men det är en nödvändighet.
Sedan är det lika svårt att välja sättet du fortsätter att tala med mamma om det, hur hon ska hantera det med sin sambo. Jag vill inte sticka under stol med att det han har gjort är brottsligt. Och där finns också  alla komplikationerna med att ord står mot ord, jag tror att du känner till det. Men ansvaret för allt detta är inte ditt, utan mammas sambos ansvar. Han är vuxen och du har varit barn under 15 år. Du kan och ska aldrig ta skulden för det på dig!
Alla dessa frågor och komplikationer måste du klargöra med en vuxen som har sak- och yrkeskunskaper hur man hanterar händelserna och vilka vidare steg man tar. Men för att du ska kunna gå vidare med ditt liv måste det här komma upp på bordet. Hemligheter förpestar livet mer än aldrig så svåra problem som man kan diskutera, lösa, skona, gottgöra - om de är kända. Gå till ungdomsmottagningen som sagt!
Behöver du mer uppmuntran och råd ta gärna kontakt med bris.se och chatta med en kurator där. Du tog det första rätta steget när du tog dig modet och berättade för mamma. Det var alldeles rätt och nödvändig. Men även om hennes reaktion är förståelig är den inte godtagbar. Ta nästa steg som jag föreslagit.